Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 10. august 2021

Dicte var her af Eva Munk

"Dicte og Line har været bedste veninder i ti år, og de kender hinanden bedre end nogen andre. De starter begge på gymnasiet, og fra den ene dag til den anden ændrer alt sig. Line opfører sig anderledes end hun plejer. Dicte føler sig svigtet, samtidig med at hun føler sig afskåret fra det sociale i klassen.
Ved et tilfælde finder Dicte frem til Crash, hvor en helt ny verden åbner sig for hende. For på Crash er alle ligesom hende. Anderledes. Stedløse. Outsiders.
Dicte indser, at det måske er muligt at starte forfra. Omskrive sin egen historie. Sørge for, at hun efterlader sit spor i verden …"


[Bogen er et anmeldereksemplar fra Eva Munk og Byens Forlag]

Dicte og Line skal starte i 1.g sammen. De er begge spændte, og håber på at det bliver nogle fede år. Line falder til med det samme, da hun møder Amalie, som hun kendte for år tilbage, og de klikker som om de har været venner for altid. Line er også utrolig god til at snakke med andre, så hun får snart en større bekendtskab. Dicte er derimod mere indadvendt og stille, og hun har svært ved at kommer ind på andre mennesker. Line er hendes faste holdepunkt, men da Line begynder at ændre sig går det ud over deres venskab, og Dicte føler sig svigtet og alene.

Dicte var her stjal min nattesøvn. Jeg blev helt opslugt af historien og kunne slet ikke lægge bogen fra mig igen, da jeg først var begyndt.
Dicte er en meget relaterbar og troværdig karakter. Jeg kan kende flere aspekter af mig selv i hende, blandt andet at jeg godt kan være en kende tilbagetrukken, når jeg ikke kender folk, og jeg har også selv prøvet, at venskaber går i stykker af flere forskellige grunde, og nogle breakups har været meget hårdere end andre. Derfor er jeg meget glad for Dicte var her, netop fordi den sætter fokus på et venskab, der går i stykker fremfor et romantisk forhold. Sidstnævnte findes der allerede utrolig mange romaner om, og det er derfor dejligt at læse en roman om et venskab, der går itu.

Dictes historie rammer mig lige hjertekulen. Den usikkerhed, identitetstab og rodløshed som Dicte føler er utrolig realistisk og levende beskrevet. Den udvikling som Dicte går igennem for at finde sig selv er også særdeles god beskrevet. 
Eva Munk har virkelig sproget i sin magt og tegner et troværdigt billede af, hvordan ungdomsliv kan være. Der bliver leget med opsætningen, og det fungere meget godt. Jeg kan også rigtig godt lide de digte som Dicte skriver. De er med til at sætte stemningen, og man er derfor aldrig i tvivl om, hvilken sindsstemning Dicte er i. Stemningen bliver også virkelig fint understøttet af citater fra Lana Del Reys sange, og når jeg engang skal genlæse Dicte var her, bliver det med Lana Del Rey i ørerne.

Dicte var her er en utrolig velskrevet og medrivende roman. Jeg levede mig til fulde ind i Dictes verden, og det var både en hård og helt igennem vidunderlig oplevelse. Dicte var her får min varmeste og største anbefaling.



5/5 stjerner

Titel: Dicte var her
Forfatter: Eva Munk
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Byens Forlag
Udgivet: 21. juni 2021
ISBN: 9788794141550
Sideantal: 268

Ingen kommentarer:

Send en kommentar