Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 22. september 2021

Nattevandreren af Mads L. Brynnum

"Vilde er ikke en normal 14-årig. Hun kæmper mod monstre, mens andre går til fester. Og i stedet for venner har hun en mentor, der er en vandånd. Og det er fint nok, for det er trods alt nemmere at dræbe trolde og huldrer end at deale med fucking Emma fra klassen.

Men en dag kommer et nyt uhyre til byen, og det er ikke bare ude efter blod.
Det er ude efter Vildes."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget Calibat]

Vilde er en ung pige på 14 år, der hver nat kæmper mod forskellige monstre. Hun har "overtaget" jobbet fra hendes mor, der døde for nogle år siden. Vilde har en kærlig far, der ikke har en anelse om, at hun bekæmper monstre om natten. Hun har ikke rigtig nogle venner i skolen, men det begynder så småt at ændrer sig, da Elias starter i klassen. Men Elias er ikke den eneste, der er ny i byen. Et nyt monster er dukket op, og det er mere farlig end noget monster Vilde tidligere har mødt.

Jeg får total Buffy the vampire slayer vibes af Nattevandreren, hvis Buffy havde været en 14-årig dansk pige, der bekæmper nordiske væsner som huldre, lygtemænd og trolde. Og jeg elsker det!

Vilde er en utrolig fascinerede og relaterbar karakter. Hun er stærk på flere måder, især fysisk, og er meget målrettet i hendes kamp mod monstrene. Derimod er hun mere skrøbelig, når det kommer til andre mennesker såsom Elias og Emma. Hun ved ikke altid, hvordan hun skal agere i de relationer, fordi hun så tit er blevet afvist og mobbet af dem på hendes egen alder. Så hun går flere gange i forsvarsposition, og kommer til at begå nogle fejl, men jeg elsker, at hun efter lidt tid anerkender dem og siger undskyld. Jeg er vild med den udvikling som Vilde går igennem, og hvordan hun langsomt åbner sig for dem, der er tæt på hende.

Romanen er utrolig velskrevet. Sproget er let og flydende, og tilsat en god portion humor. Spændingsniveauet er ligeledes i top, og action scenerne er fede. Jeg var også rigtig glad for at forfatteren havde valgt at inkludere nordiske monstre og væsner. 

Nattevandreren er en rigtig god bog til målgruppe. Jeg var i hvert fald virkelig godt underholdt hele vejen igennem, og jeg både grinte og gyste undervejs. 
Jeg håber så meget på at den får en efterfølger eller to. Jeg er nemlig klar til at tage på flere eventyr med Vilde & co.


4/5 stjerner

Titel: Nattevandreren
Forfatter: Mads L. Brynnum
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Calibat
Udgivet: september 2021
ISBN: 9788794164306
Sideantal: 241

Ingen kommentarer:

Send en kommentar