Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 3. september 2021

Bastians løfte af Jacob Kokkedal

"Dem, der kæmper, lever. Sådan er tårnridderen Maltus Mashallarons mundheld. Kæmpes skal der såmænd også, for Adale og hendes børn er fanget mellem Campots vanvittige pasha og den hjemsøgte by Momchai, hvorfra de færreste vender tilbage.

Maltus er til sinds at slås for den familie, tilfældet har tilskikket ham, men hans kampe har tidligere kostet dem, han holdt af, livet. Derfor hjemsøger tårnridderen nu helvedesdimensionerne efter noget, han tabte for lang tid siden: sin sjæl.

Desuden har Maltus smittet et halvt kontinent med viljen til at kæmpe: Overalt på Dritra-Ristra gør de kasteløse nu oprør mod deres ubarmhjertige herrer. Samtidig rykker Kohuq Kobudins hær af udøde nordpå i deres jagt på Stjernen.

I alt dette må Adale sætte sin lid til, at kærlighed kan omvende et løfte drevet af kynisme og hårdnakket vrede – et løfte, som engang blev givet af et knust drengehjerte ved en grav af sten."



Bastians løfte er fjerde og sidste bind i serien om den trofaste bror Balt/Maltus, og hans kamp for retfærdighed for dem på bunden af samfundet. 
Balt er stadig på flugt med Adale og børnene og nu begynder tingene for alvor at spidse til, da to forskellige og dødbringende hære sætter jagten ind på dem, og lægger store dele af Dritra-Ristra øde undervejs. 

Jeg havde store forventninger til Bastians løfte, da jeg gik i gang med at læse den, og for de blev heldigvis for størstedelen indfriet. Slutningen var god, en kende overraskende, men den helt rigtige for sådan en som Balt, og en serie som denne.

Balancen mellem nutid og Balts fortid er mere balanceret i denne bog, og det giver et anderledes fremdrift i plottet i forhold til sidste bog. Selvom jeg godt kan lide at få mere at vide om Balts fortid virkede det bedre i denne bog, fordi det nutidige plot ikke hele tiden blev bremset op.
Fordelingen mellem "de godes" og "de ondes" synsvinkler er også mere ligeligt fordelt, og igen er det noget der klæder historien rigtig godt. 
Tempoet er som altid højt det meste af vejen, og det er igen barsk læsning med voldelige scener. Jeg synes dog ikke at den er ligeså barsk som Ørkenrose og Helerens håb, som indeholdte nogle virkelig grusomme scener. 

Jeg brød mig ikke rigtig om den måde, som Balt og Adales forhold startede på. Det havde jeg gerne set løst på en anden måde end den som blev valgt. Jeg har som sådan ikke noget imod deres forhold generelt set (men på den anden side følte jeg heller ikke særlig meget for deres forhold), men starten var bestemt ikke god. Derimod kunne jeg rigtig godt lide Balt og Bams forhold. De var virkelig sjove sammen.

Den trofaste bror er ikke en serie for alle, da den som sagt er meget barsk til tider, og da serien indeholder eksplicitte scener med voldtægt, incest, vold og tortur. 
Når det nu er sagt er Den trofaste bror en spændende og velskrevet serie. Det er episk fantasy med nogle ret interessante karakterer og en medrivende handling. 


4/5 stjerner

Titel: Bastians løfte
Forfatter: Jacob Kokkedal
Serie: Den trofaste bror #4
Sprog: dansk
Forlag: Ulven og Uglen
Udgivet: 16. september 2020
ISBN: 9788793349674
Sideantal: 438

Ingen kommentarer:

Send en kommentar