Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 10. september 2021

Udvikling af Teri Terry

"Shay har forladt Kai for at finde Callie og bringe hende hjem. Hun vil opsøge sin far, Xander, og hans fællesskab af overlevende, i håb om, at han kan lede hende til Callie.
Kai føler sig svigtet af Shay og slår følgeskab med Freja, der hellere end gerne vil trøste ham. Men hun undlader at fortælle ham sandheden om, hvorfor Shay rejste; og hun er en farlig ledsager, fordi hun er en af de overlevende og derfor eftersøgt af myndighederne.
Sandheden om Callie og den dødelige epidemi viser at være mere grufuld, end Shay havde forventet. Det samme gælder - måske - Xanders planer."



Jeg havde rigtig høje forventninger til Udvikling, som er tredje og sidste bog i Teri Terrys trilogi Mørkt stof. Jeg var vild med den første bog Nedtælling, men jeg synes at den anden bog, Afsløring, tabte lidt af pusten undervejs. Jeg havde derfor håbet at Udvikling ville følge i den første bogs spor, og blive en forrygende afslutning. Det kom desværre bare ikke rigtig til at ske.

Shay ankommer til det område i Skotland, hvor Multivers' fælleskab gemmer sig. Her har Xander/Alex samlet en stor del af de overlevende og nogle immune tjenere, for at gemme sig for myndighederne og for at forske i den mystiske sygdom. Shay er taget med for at finde ud af om Callie er i live. Kai (Callies storebror) tror, at Shay har forladt ham, og drager videre med Freja, som er overlever. Freja kender dog sandheden, men vælger ikke at fortælle Kai det, da hun gerne vil have ham for sig selv.
Mere vil jeg faktisk ikke fortælle om handlingen, for så kommer jeg helt sikkert til at spoile.

Udvikling har skiftende synsvinkler, hvilket jeg for det meste synes fungerede rigtig fint. Jeg var rigtig glad for endelig at møde den rigtige Callie. Hun var et skønt bekendtskab. Og så elskede jeg katten Chamberlain. 
Shay var også en fin karakter det meste af vejen, men der var nogle steder, hvor hun gerne måtte have trådt mere i karakter. Jeg forstod simpelthen ikke den "magtkamp", der foregik imellem hende og Cepta, fællesskabets leder, om Xanders opmærksomhed/anerkendelse. 
Freja var en karakter, som jeg fandt rigtig irriterende, og at hun skulle ende ud med at blive en af skurkene var ikke særlig troværdigt, fordi hun nærmeste vendte på en tallerken. Jeg ved godt, at hun ville have Kai for sig selv, men come on. Det ligger lidt langt væk fra at ønske størstedelen af befolkningens død, fordi du ikke kan få den dreng du gerne vil have. Hvis Frejas motivationer havde været lidt mere tydelige, kunne jeg sagtnes have forstået dem, men det var desværre ikke tilfældet. 

Flowet i fortællingen er for det meste godt, men slutningen gik alt, alt for hurtigt efter min smag. Det skete en hel masse på ganske få sider, og jeg endte med at blive forvirret og undervældet af historiens afslutning.

Jeg kunne rigtig godt lide den kultagtige stemning man fik af Fællesskabet. Det var pænt creepy, men man kunne også godt forstå tiltrækningen. Især når man så det gennem Shay og Callies øjne indtil tingene bliver lidt for skumle for dem. Det viser at ondskab findes i flere forskellige former, og at mennesker kan være meget skræmmende, når de er besatte af et bestemt mål.

Teri Terry skriver utrolig godt, og blander facts og fiction på en fængende måde. Kapitlerne er korte, så man kan jo altid lige tage ét mere. 
Selvom Udvikling ikke helt levede op til mine (skyhøje) forventninger, er jeg glad for endelige at have læst den. Jeg var for størstedelen godt underholdt, og selvom det ikke blev en ny favoritserie for mig, er jeg sikker på, at der er mange, der vil holde af denne dystopiske science fiction trilogi.


3/5 stjerner

Titel: Udvikling
Forfatter: Teri Terry
Serie: Mørkt stof #3
Sprog: dansk
Forlag: Gyldendal
Udgivet: 26. oktober 2018 (denne udgave) // oprindelig udgivet 9. august 2018
ISBN: 9788702245172
Sideantal: 448

Ingen kommentarer:

Send en kommentar