Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 11. maj 2022

Anbefaling #9 - Arlo Finch

"Nogle stier er magiske. Andre er dødsensfarlige..."


Jeg har længe haft lyst til at læse Arlo Finch, fordi den har fået stor ros flere steder. I år fik jeg endelig taget mig sammen, og hørt hele trilogien på lydbog. 

Trilogien består af Arlo Finch i flammernes dal, Arlo Finch i fuldmånens sø samt Arlo Finch i skyggernes rige skrevet af John August.

11-årige Arlo flytter sammen med storesøsteren, Jaycee, og moren til morens hjemby Pine Mountain, der er en lille by i Colorado. Deres far er flygtet ud af landet, da han blevet anklaget for at være landsforræder. 
Det hele virker lidt trist til at starte med, men Arlo falder rimelig hurtigt til, da han begynder at gå til ranger. Her får han nye venner, Wu og Indra. Men han finder også ud af, at der foregår ting, som de voksne ikke lægger mærke til, heriblandt De Lange Skove, hvor en pige forsvandt for en del år siden.
Det er heller ikke kun venner Arlo får, men også fjender, som efterstræber ham på livet, og han må bruge alle sine rangerevner og snilde for at redde sig selv og andre.

Arlo er en meget sympatisk hovedperson. Han er nysgerrig og har gåpåmod. Han er opsat på gøre det rigtige, og hjælpe sin familie og venner. Resten af karakterne i bøgerne er også interessante. Jeg kunne især godt lide Arlos onkel Wade, som var lidt sær, men hyggelig på sin vis. Arlos venner Indra og Wu var også rigtig godt beskrevet, og deres venskab står stærkt i min bevidsthed. 

Men det jeg elsker mest ved Arlo Finch serien er beskrivelserne af rangerlivet, som mindede mig utrolig om min egen tid som spejder. Jeg elskede at være spejder, og bøgerne bragte mange fine minder frem. Desværre var der ikke så mange magiske ting i min tid som spejder, som der er i Arlos tid som ranger. Det havde ellers været prikken over i'et. 
Magien og de magiske væsner er nemlig den anden ting, som jeg rigtig godt kan lide ved denne serie. Forfatteren har inkluderet mange spændende og til tider farlige væsner i bøgerne, og det hele er blevet gjort på en yderst troværdig måde. Man forventer ligefrem at se et af væsnerne, når man går en tur i skoven.  

Arlo Finch bøgerne er velskrevne og spændende eventyr, der til tider kan være en smule uhyggelige. Jeg elskede naturstemningen og sammenholdet mellem karakterne. Det er nogle virkelig gode bøger, der fortjener at blive læst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar