Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 22. september 2022

Fantasyfestival 2022


[Reklame - aktivitetsarmbånd sponsoreret af Fantasyfestivalen]

Årets Fantasyfestivalen er vel overstået, og som altid har det været en fest. Årets tema var nordisk mytologi, og det var meget gennemført.
Jeg var afsted både lørdag og søndag (faktisk ankom jeg til Esbjerg allerede fredag - fordi offentlig transport), selvom jeg dog tog lidt tidligere hjem om søndagen. Det var fin beslutning for jeg var pænt træt om søndagen, og jeg tror ikke, jeg havde fået særlig meget ud af resten af dagen, hvis jeg var blevet. Hellere stoppe festen på sit højeste.
I år har jeg valgt at lave et samlet blogindlæg for lørdag og søndag, så det bliver måske lidt længere end normalt, men jeg håber I stadig vil læse med.

LØRDAG


Jeg startede som altid med en lille runde i messeområdet inden det blev tid til at høre åbningstalen eller rettere sagt åbningstalerne. Der blev sagt flere fine ting, og vi blev præsenteret for Fantasyfestivalens helt egen lydspor/musikstykke, som vi forhåbentlig får mulighed for at høre igen næste år.


Mit første foredrag var Kan de nordiske myter stadig bruges i 2022 som var en samtale mellem Malene Sølvsten og Jeanette Varberg. Det var en fin samtale, selvom jeg vidste en del i forvejen.


Det næste på mit program var Årets Danske Fantasy Pris, som skulle uddeles igen i år. Jeg var en af de bogbloggere, der var med til at lave en shortlist til juryen, så derfor ville jeg gerne overvære prisoverrækkelserne. Vinderne blev:
Årets Danske Fantasyforside | DragesværdetDragernes Æra 2 af C. G. Valentin | Omslag af Mette Breth
Årets Danske Fantasydebutant | De glemte vogtere af Andreas Boeskov
Årets Danske Fantasybog | Illiéndirs FlammeStjernekrønikerne 5 af Mads Schack-Lindhardt

Stort tillykke til alle vinderne og alle de nominerede!


Jeg var dernæst til bogreception for Dina K. Sjöbloms debut Mellem Verdener - Ragnarok på forlaget Klippe, og ikke så længe efter var jeg til en samtale mellem Dina og Eva Munk, hvor titlen var Når sorg og identitetskrise finder vej til den nordiske mytologi. Det var rigtig spændende, og jeg kan også varmt anbefale Dinas bog.


Mit sidste foredrag var Tryllestave, amuletter og nedgravede dyr. Det var ikke helt hvad jeg havde forventet, da det mere var en gennemgang af ting, man har fundet i tidens løb, men der var nogle ting, som jeg synes var interessante.


SØNDAG


Søndagen startede ud med et bogbloggerevent med Anne-Marie Vedsø Olesen. Hun er en virkelig levende fortæller, så det var en fryd at høre hende fortælle om forfatterskab, skriveproces, bøger og meget mere.


Mit sidste foredrag var Guderne som vi ser dem, var med Peter Madsen og Johan Egerkrans som blandt andet snakkede om, hvilke take de hver især havde taget på de nordiske myter.

Jeg var selvfølgelig ikke kun inde og høre foredrag, men tog også flere omgange i messeområdet, hvor jeg kiggede på mange stande, og også fik snakket med nogle forfattere, bogbloggere og fantasyelskere.
Der var rigtig mange mennesker på meget lidt plads, så nogle steder var temmelig klaustrofobiske. Jeg kom derfor ikke rundt til alle stande, for det kunne jeg ikke lige overskue, og jeg fik derfor heller ikke snakket med alle dem jeg gerne ville. Afhængig af programmet næste år, kan det godt være at jeg skruer lidt ned for foredragene, og måske koncentrere mig lidt mere om messeområdet. Tiden går utrolig hurtigt og jeg kan derfor aldrig nå alt, men jeg vil gerne tage det lidt mere afslappet næste år for det blev lidt for hektisk til tider i år med meget få åndehuller, hvor jeg kunne få mulighed for at trække vejret.

Jeg fik selvfølgelig også købt en god stak bøger og noget merch. I år blev det til flere engelske bøger end danske (tak til Fantask). Jeg vil dog ikke gennemgå bøgerne her. Jeg viser dem frem i et blogindlæg, som kommer på et senere tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar