Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 9. september 2022

Snehild af Anne-Marie Vedsø Olesen

"Snehild kommer til verden midt under en blodig krig. Hendes mor flygter gennem skovene og videre til Himlinge, hvor Snehild vokser op. Da byens magtfulde ypperstepræstinde Ragnfrid får mistanke om, at Snehild har evner, der overgår hendes egne, beslutter hun, at Snehild må skaffes af vejen..."


Snehild bor med sin mor, Asdis, i kongebyen Himlinge. Snehild blev født under en voldsom snestorm, hun aner ikke hvem hendes far er, og så bærer hun på synets gave. Evner, der bringer hende i fare, da byens magtfulde ypperstepræstinde, Ragnfrid, opdager dem. Ragnfrid har ikke lyst til at dele magten med nogle, og får snedigt arrangeret det således at Snehild skal ofres til guderne. Men det lykkes Snehild af flygte til Jotunheim, jætternes land., hvor hun skal lære at kontrollere sine evner.

Jeg var faktisk ved at opgive Snehild, inden jeg for alvor var kommet i gang med den, og det var på grund af skrivestilen. Den hev mig ikke ind i historien, men derimod gjorde den nærmest alt for at ødelægge min lyst til at læse romanen. Men jeg ville lige give den en chance og da jeg var kommet et punkt ca. 50-70 sider inde, vendte min læselyst tilbage. Jeg kan normalt rigtig godt lide et poetisk sprog, så jeg ved ikke lige, hvad der skete her. Måske vænnede jeg mig til skrivestilen eller så blev den bare bedre jo mere jeg læste.  

Snehild er hovedpersonen, og i starten synes jeg, at hun er meget interessant. Jeg kan generelt godt lide den udvikling hun går igennem, i hvert fald i starten, men så sker der et skift, da hun kommer tilbage til Himlinge. Hun er blevet alt for stærk og nærmest urørlig, og det gør hende flad og uinteressant. Jeg savnede nogle flere ridser i lakken, og jeg savnede at mærke hende og hendes følelser og tanker, som jeg kunne i starten. 
Det er ikke kun Snehild, som romanen følger, da der er flere forskellige synsvinkler i spil. Nogle fungerer, mens andre er underudviklet. De får simpelthen for lidt tid og plads og bliver derfor flade i det, hvilket er en skam, for deres skelet virker spændende. Jeg håber, at der bliver mere tid til at udvikle dem i den næste bog, så de fremstår mere levende. 

Jeg kunne rigtig godt lide beskrivelserne af jernaldersamfundet, ritualerne, intrigerne, Snehilds tid sammen med jættekvinden Hyrrokin, nornerne samt trådene til de nordiske myter. Det var meget interessant og medrivende. Jeg håber dog, at der kommer endnu flere guder, jætter og magiske væsner med næste gang.

Snehild er en fin læseoplevelse, hvor der dog er større fokus på slægt- og historiedelen end der var på fantasydelen (i hvert fald efter min mening). Og jeg savnede altså noget mere fantasy.
Jeg havde nok også (for) store forventninger til den, da den for det første er blevet hypet alle steder, og for det andet inddrager den nordiske mytologi. Jeg har elsket den nordiske mytologi, siden jeg var barn, så derfor stiller jeg høje krav til bøger, der bruger den nordiske mytologi. Så selvom Snehild gjorde det godt det meste af vejen, savnede jeg lide det ekstra. 


3,5/5 stjerner

Titel: Snehild
Forfatter: Anne-Marie Vedsø Olesen
Serie: Vølvens vej #1
Sprog: dansk
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivet: 3. september 2021
ISBN: 9788711985991
Sideantal: 416

Ingen kommentarer:

Send en kommentar