Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 10. marts 2023

Historien om et nyt navn af Elena Ferrante

"Historien om et nyt navn begynder der hvor Min geniale veninde sluttede, nemlig med den sekstenårige Lilas bryllup. Ægteskabet bliver ikke som Lila forestillede sig, og i et fortvivlet forsøg på at holde ud kaster hun sig over svigerfamiliens forretninger. Et sommerophold på Ischia sætter Lila og Elenas forhold på en alvorlig prøve, og deres liv bevæger sig herefter i forskellige retninger."



[Anmeldereksemplar fra forlaget]

Historien om et nyt navn fortsætter direkte, hvor Min geniale veninde endte. Lila er blevet gift med Stafano, men ægteskabet viser sig hurtigt at være et ulykkeligt og voldeligt et af slagsen. Stefano har ellers både penge og status, som også gnider af på Lila, men det er ikke for hende. Det hjælper heller ikke på sagen at hun ikke kan blive gravid. Under en ferie på Ischia indleder Lila et forhold til Nino Sarratore, som Elena længe har været hemmeligt forelsket i. Forholdet mellem Lila og Nino får store konsekvenser for pigernes venskab.

Historien om et nyt navn er en stærk efterfølger til Min geniale veninde. Man havde håbet at Lila ville finde lidt fred og ro med Stefano, som kan se hende for den hun er. Men hun bliver blot endnu én af Stefanos fine ting, som han nærmest kan behandler som han vil. Nu er Lila ikke en kvinde, der finder sig i hvad som helst, så krigsfronterne bliver trukket skarpt op. 

Ferien på Ischia fylder rigtig meget af romanen, og faktisk en smule for meget efter min mening. Jeg savnede en lidt bedre balance mellem ferien og resten af handlingen. Der sker nogle vigtige ting på Ischia, men der kunne godt have været skåret lidt af den.
Jeg synes måske også at Elena træder lidt for meget i baggrunden i sidste halvdel af bogen. Jeg ved godt at romanen har fokus på Lilas liv, men jeg ville gerne have lidt mere af Elenas også.
Det er meget små kritikpunkter jeg har, for jeg synes at det er en meget vellykket roman, som er utrolig fængende.

Lila og Elenas venskab er stadig virkelig komplekst og eventyrligt godt beskrevet. Det bølger frem og tilbage, og det er tydeligt at mærke at de både elsker, hader, beundre og er misunderlige på hinanden. De har brug for hinanden, men vil ikke altid vedkende dette behov over for dem selv eller hinanden. Det er psykologiske spil, der er imellem dem, samt deres karakterudvikling, der virker utrolig tiltrækkende på mig, og som får mig til at læse videre.
Derudover er det også et velfortalt historisk portræt af et fattigt og voldspræget Napoli, som forfatteren tegner. 

Historien om et nyt navn er en velskrevet og intens roman om venskab, oprør og identitetsdannelse. Jeg kan anbefale den på det allervarmeste, og jeg glæder mig virkelig meget til at læse videre i serien, som jeg heldigvis har stående på hylden. 


4/5 stjerner

Titel: Historien om et nyt navn // Originaltitel: Storia del nuovo cognome
Forfatter: Elena Ferrante
Serie: Napoli-romanerne #2
Originalsprog: italiensk // læst på dansk
Forlag: C&K Forlag
Udgivet: 2017 (denne udgave) // oprindelig udgivet 22. september 2012
ISBN: 9788740046113
Sideantal: 560

Ingen kommentarer:

Send en kommentar