Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 8. juni 2023

Udfordret af Astrid B. Z. Madsen

"Det er blevet endnu sværere at være Allister Jensen. Bedst som han troede, at arven var sikret, og at han kunne vende hjem igen, dukker en udfordrer op. For Allister er ikke alene om at ville være sin fars arving. Udfordreren er stærk, brutal og snedig - og så er han også Allisters onkel. Samtidig er Allister opsat på at finde ud af mere om sin far. Men det er ikke let, når han også skal holde lav profil, lyve for sine venner og undgå sin modstander. Presset på Allister vokser i den spændende fortsættelse af serien om Knogledrengen." 


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Arven

Allister er stadig opsat på at modtage farens arv, men det bliver sværere og sværere for ham. Nu er han nemlig blevet udfordret af sin onkel Mortimer, som vil være slægtens arving, og som ikke skyr mange midler for at få fat i knoglekufferten. Allister bor stadig alene i en fremmed by, er stadig på jagt efter sandheden om sin far og bliver også nødt til at lyve for sine to nye venner, Amina og Tommi, hvilket han ikke synes er helt rart.

Man må sige at Allister er udfordret på flere måder. Han skal lyve/holde sandheden skjult for både sine nye venner, skolelederen, de nysgerrige naboer, ja stort set alle, han møder på sin vej. Samtidig skal han undgå Mortimer, og forsøge at få nogle svar fra advokaten, som ikke altid er helt samarbejdsvillig. 

Udfordret er rigtig fin efterfølger til Arven. Den er skrevet i samme letlæste sprog, så man nærmest flyver igennem siderne. Der er også flere humoristiske indspark krydret med de mere actionpræget scener. Jeg tror dog ikke at nutidens unge læsere ved hvad et edb lokale er, så den joke er måske mere henvendt voksne?
Det var rigtig godt at man fik nogle svar om Allisters mystiske far. Det var også en interessant måde, at Allister fik svarene på, så jeg glæder mig til at finde ud af hvordan han vil bruge den form for knoglemagi i fremtiden. Jeg håber i hvert fald, at der kommer mere af det for det var virkelig spændende. 
Jeg synes, at Allister (og læseren) fik lidt for få svar på nogle af de mange spørgsmål som han tumler med. Der er stadig mange løse tråde og hemmeligheder, som jeg håber forfatteren får bundet en sløjfe på og giver os svar på. 

Allister er en relaterbar karakter, som opdager at han er ved at komme ud på lidt for dybt vand. Det var måske sjov at bo alene i starten og være uden voksenovervågning, men alle de opgaver såsom at huske at købe ind, lave madpakke og vaske tøj, der følger med, er måske ikke helt lige så sjove. Jeg synes at forfatteren får udforsket denne del rigtig godt. 

Udfordret er en spændende bog om hemmeligheder, magi og venskab til de 9-13 årige, og som fans af den første bog vil elske. Jeg glæder mig i hvert fald til at finde ud af, hvad der sker med Allister og knoglerne i den næste bog.


3,5-4/5 stjerner

Titel: Udfordret
Forfatter: Astrid B.Z. Madsen
Serie: Knogledrengen #2
Sprog: dansk
Forlag: Forlaget Calibat
Udgivet: 2023
ISBN: 9788794164214
Sideantal: 173

Ingen kommentarer:

Send en kommentar