Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 20. juni 2023

Dem der flygter og dem der bliver af Elena Ferrante

"Sidst i tresserne er venskabet imellem Elena og Lila vanskeligt. Mens Lila endelig finder en plads i livet og en vej ud af fattigdommen, flytter Elena til Firenze og skifter en ikke helt lykkelig familie. Den kølige og verdensfjerne Pietro er svær at leve sammen med, og de to små døtre kræver al hendes tid og gør arbejdet med hendes anden roman uoverskueligt. Men så dukker en person fra fortiden op, og pludselig er alt i skred." 



[Anmeldereksemplar fra forlaget]

Dem der flygter og dem der bliver er tredje bind om Elena og Lilas liv, venskab og genvordigheder. 
Lila er flygtet fra sit kærlighedsløse og voldelige ægteskab med Stefano, som hun har fået drengen Gennaro sammen med. Hun bor nu sammen med Enzo, en barndomsven, og arbejder på en pølsefabrik. Men det er hårdt arbejde, og hun er tæt på både et fysisk og psykisk sammenbrud. 
Elena har afsluttet sin uddannelse i Pisa, har udgivet en roman, og er blevet gift med Pietro. Sammen har de fået to døtre, men ægteskabet er ikke lykkeligt, og Elena kæmper med sit selvværd og for at fortsætte sin forfatterkarriere. 

Jeg bliver nærmest suget ind i disse romaner, når jeg går i gang med dem, og det er jo virkelig fedt (men jeg har også et problem eller to med dem). De er nogle murstensromaner, og jeg skal da lige love for at der sker meget i dem. Ikke kun på det nære plan med Elena og Lilas liv, men også det tidsbillede, som romanerne viser. Vi er nu i 60'erne og start 70'erne, og der sker utrolig meget i Italien i den tidsperiode. Det er en tid der blandt andet er præget af politisk ekstremisme, studenteroprør og kvindebevægelse. 

For første gang fylder Elenas historie rigtig meget, og det var noget jeg efterspurgte i de to første bøger, hvor fokus var på Lila. Men det skal man passe på med, for nu var det nærmest som om at det tippede over igen. Nu fylder Elena rigtig meget, og jeg tror bare at savner lidt mere balance mellem Elena og Lilas historier. Mest fordi Elena bliver besat af Nino, som kommer tilbage i hendes liv, og det fylder en hel del både i denne roman og ikke mindst den næste. Og for at sige det mildt er Nino ikke en af mine yndlingskarakterer, og jeg ved heller ikke, hvor jeg er med Elenas opførsel, når hun er sammen med ham. På den anden side viser det hvor god forfatteren er til at skrive levende og troværdige karakterer.
Der kommer også flere spændinger mellem Lila og Elena fordi de befinder sig på hver deres side af det sociale skel. Lila kæmper stadig med fattigdommens fængsel og oplever på krop og sjæl mange uretfærdigheder, mens Elena opnår stor succes som forfatter (indtil hun kæmper med den svære to'er). 

Jeg er stadig utrolig fascineret af Lila og Elenas venskab. Det er virkelig stærkt at komme så tæt på disse to kvinder (selvom Elena ikke altid er en helt troværdig fortæller), og se hvordan deres venskab bølger frem og tilbage, og spejler sig i det der foregår i verden omkring dem.
Det er virkelig spændende læsning, og en stor anbefaling skal lyde herfra!


4/5 stjerner

Titel: Dem der flygter og dem der bliver // Originaltitel: Storia di chi fugge e di chi resta
Forfatter: Elena Ferrante
Serie: Napoli-romanerne #3
Originalsprog: italiensk // læst på dansk
Forlag: C&K Forlag
Udgivet: 2017 (denne udgave) // oprindelig udgivet 2013
ISBN: 9788740044461
Sideantal: 480

Ingen kommentarer:

Send en kommentar