Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 27. juli 2023

A Dance with Dragons af George R. R. Martin

"In the aftermath of a colossal battle, Daenerys Targaryen rules with her three dragons as queen of a city built on dust and death. But Daenerys has thousands of enemies, and many have set out to find her. Fleeing from Westeros with a price on his head, Tyrion Lanister, too, is making his way east - with new allies who may not be the ragtag band they seem. And in the frozen north, Jon Snow confronts creatures from beyond the Wall of ice and stone, and powerful foes from within the Night's Watch. In time of rising restlessness, the tides of destiny and politics lead a grand cast of outlaws and priests, soldiers and skinchangers, nobles and slaves, to the greatest dance of all."


○ A Game of Thrones ○ A Clash of Kings ○ A Storm of Swords A Feast for Crows

A Dance with Dragons er den femte og seneste bog i A Song of Ice and Fire.

Som jeg nævnt i min anmeldelse af A Feast of Crows, var bog 4 og 5 oprindelig en bog, som så blev delt op i to, og det kan mærkes. Der er noget off med tempoet og flowet i begge bøger. Det bliver langtrukket og dvælende. Bogen (og bøgerne fristes jeg til at sige) er simpelthen for lange, og der er for meget udenomshandling til min smag. Der mangler drive, og jeg var glad for at lyttede til lydbogen, ellers var det ikke sikkert, at jeg var kommet igennem den.
Det føles dog, som om at der er mere på spil i A Dance with Dragons end der var i den foregående. Det var virkelig fedt, for selvom bogen måske ikke er på højde med bog 1 og 3, så er den stærkere end 4'eren var.

Desuden er Jon, Daenerys og Tyrion med som point-of-view-karakterer igen, og det var virkelig dejligt. Det er som om at der sker mere omkring dem end visse af de andre karakterer, og de er en del af mine yndlingskarakterer, så det var rart at følge med dem igen. 
Men når det nu er sagt, følger vi ikke mindre end 18 forskellige karakterer, i forhold til 12 i den foregående, og det er nok lige på grænsen til at være for mange. Jeg tror godt at man kunne have luret lidt ud i dem, og samtidig strammet lidt op i plottet.

Når det nu er sagt er A Dance with Dragons en underholdende roman om magtkampe, intriger, politik vold, død og overlevelse, og jeg er glad for at have læst den, for den formår alligevel at overraske mig på en positiv måde. 
Om jeg nogensinde får svar på alle mine ubesvarede spørgsmål fra denne og A Feast of Crows er dog en helt anden sag (men jeg krydser fingre).


4/5 stjerner

Titel: A Dance with Dragons
Forfatter: George R.R. Martin
Serie: A Song of Ice and Fire #5
Sprog: engelsk
Forlag: Bantam Books
Udgivet: 1. januar 2012 (denne udgave) // oprindelig udgivet 12. juli 2011
ISBN: 9780553841121
Sideantal: 1112

Ingen kommentarer:

Send en kommentar