Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

torsdag den 10. september 2020

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda af Becky Albertalli

"Sixteen-year-old and not-so-openly gay Simon Spier prefers to save his drama for the school musical. But when an email falls into the wrong hands, his secret is at risk of being thrust into the spotlight. Now Simon is actually being blackmailed: if he doesn’t play wingman for class clown Martin, his sexual identity will become everyone’s business. Worse, the privacy of Blue, the pen name of the boy he’s been emailing, will be compromised.

With some messy dynamics emerging in his once tight-knit group of friends, and his email correspondence with Blue growing more flirtatious every day, Simon’s junior year has suddenly gotten all kinds of complicated. Now, change-averse Simon has to find a way to step out of his comfort zone before he’s pushed out—without alienating his friends, compromising himself, or fumbling a shot at happiness with the most confusing, adorable guy he’s never met."

Simon er 16 år, går i high school og så har han en stor hemmelighed. Han er nemlig homoseksuel. Han er dog overhovedet ikke klar til at springe ud foran alle, men da han en dag glemmer at logge ud af en af skolens computere, bliver valget taget ud af hans hænder. Simon har i et stykke tid mailet sammen med en anden dreng fra skolen, som også er homoseksuel og som Simon kun kender under navnet Blue. Nu er mails røget i de forkerte hænder, og Simon bliver udsat for afpresning.

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda er en meget sød og en kende fluffy historie, som var utrolig populær for nogle år siden. Jeg har læst den to gange, og der er også visse ting, som jeg godt kan lide ved den, men jeg har også nogle problemer med den. Og jeg må sige at problemerne fylder meget mere i min bevidsthed nu, end da jeg læste den første gang.

For det første kan jeg godt lide Simon som hovedperson, han er sjov, mærkelig, kærlig, egoistisk og usikker på sig selv. Han har en familie, der virker meget sammentømret og kærlig, hvilket jeg synes var dejligt at læse om (så længe vi ikke nævner farens dumme "jokes"). Det samme gør sig gældende for hans vennekreds. Jeg kunne også godt lide Simon og Blues forhold, der udvikler sig igennem deres mailkorrespondance.

Jeg har ikke så meget at sige om Albertallis skrivestil, den er hverken god eller dårlig, den er der bare. Jeg kan godt lide at blive forført af en forfatters sprog, og det blev jeg bare ikke her. Hvis jeg kun skulle se på skrivestilen/sproget sidder jeg tilbage med en ret stor meh-følelse. 

Når det kommer til handlingen sker der ikke det store i bogen. Det hele går i hvert fald meget langsomt, og den eneste store overraskelse er, hvem Blue er. Jeg ville gerne have set, at der var skruet lidt mere op for handlingen for der var et par steder, hvor jeg begyndte at kede mig. Slutningen måtte også gerne have stået lidt skarpere, og så var jeg træt af at konflikterne blev løst stort set uden problemer, og at der heller ikke rigtig var nogle konsekvenser for nogle af de karakterer, der gjorde forfærdelige ting. 

Det leder mig hen til hele afpresningsdelen. En heteroseksuel dreng læser Simons mails, tager screenshots af dem og begynder at afpresse Simon. Simon skal sørge for at sætte afpresseren sammen med Abby (Simons gode veninde, som afpresseren har et crush på), ellers vil afpresseren dele screenshotsene med hele skolen. Og Simon går med til det. Han ved at Abby ikke har nogle følelser for afpresseren, men alligevel bliver han ved. Og på et tidspunkt begynder han også at se afpresseren som en ven. Hvem fanden gør det? Du bliver sgu da ikke ven med én der truer med at afsløre din store hemmelighed, hvis du ikke gør hvad han siger. Det kunne jeg slet ikke forlige mig med. Og det værste af det hele er at afpresseren ikke bliver straffet for sin handling. Der er ingen konsekvenser, og det gjorde mig sur og skuffet.

Leder du efter en sukkersød og fluffy historie, hvor der ikke sker det store, så kan Simon vs. the Homo Sapiens Agenda være en bog for dig. 


2,5/5 stjerner

Titel: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda
Forfatter: Becky Albertalli
Serie: Creekwood #1
Sprog: engelsk
Forlag: Balzer + Bray
Udgivet: 7. april 2015
ISBN: 9780062348678
Sideantal: 303

Ingen kommentarer:

Send en kommentar