Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 29. september 2020

Glasmuren af Linette Harpsøe

"Fry er flygtet fra Kuben og befinder sig i Brudstykket, et isoleret og ødelagt stykke af Danmark, der er omkranset af en kæmpe glasmur.
I Brudstykket er det kun de stærkeste, der overlever. Her er kvinder slaver, der bliver solgt på det Sorte marked eller jaget og henrettet for at være sneglehviskere.
I takt med at Frys evner udvikles, nærmer et opgør mod Organisationen og dens hær af Fejlfødte sig. Da konfrontationen sker, opdager Fry den grufulde sandhed om ikke bare Organisationen, men om hele sit liv. En sandhed, der ødelægger alt, hun nogensinde har troet på."


 ○ De Fejlfødte ○

Glasmuren er andet bind i Linette Harpsøe Exilium trilogi. Endnu en gang følger vi Fry, som er sluppet væk fra Kuben, men Organisationen er stadig i hælene på hende og hendes medsammensvorne. Vi følger også Frys bedste veninde Anika, som også undslap Kuben, men som nu bliver holdt som slave. De skal skjule at de er sneglehviskere, da piger med disse evner bliver jagtet og slået ihjel. De kæmper for at overleve og finde hinanden igen samt stoppe hæren af Fejlfødte, hvor lederne er deres egne "børn". 

Glasmuren begynder nøjagtig, hvor De Fejlfødte sluttede, hvilket fungerede rigtig godt, da man straks bliver smidt tilbage i universet og karakterne. Historien er lidt mere dyster end den første bog, som dog også havde sine skumle øjeblikke. Det har jeg det helt fint med, da jeg elsker dystopier, der tør være dystre og mørke. 
Jeg vil ikke gå for meget i detaljer med handlingen for det er helt klart noget man selv skal læse. Men der var nogle fede twist undervejs, som fungerede godt. Jeg vil dog også sige at slutningen gik alt, alt for hurtig efter min smag. Der sker utrolig meget på ganske få sider, og det hele blev en del mudret, hvilket var en skam.   

Tempoet er generelt meget højt i bogen, og spændingen er stødt stigende hele vejen igennem. Det gør så, at man altid lige kan læse et kapitel mere. Jeg kan også rigtig godt lide at forfatteren bruger tid på at udvikle universet, som jeg finder meget interessant. Karakterne undergår også en udvikling i løbet af romanen. Fry og Johnsons forhold begynder også at ændre sig. De har tit været på kant med hinanden, men Johnson hjælper Fry med at udvikle hendes evner og de får en anden forståelse for hinanden. Anika er også en interessant karakter, og det er dejligt at hun får mere plads til udfolde sig som person.
Jeg synes, at der nogle gange er lidt for meget drama mellem karakterne. Der var lidt gentagelser af de samme diskussioner, som jeg fandt unødvendigt, og de var ikke med til at skubbe handlingen fremad. Der var også en karakter, som tog en 180 graders vending i personlighed, som kom en smule pludselig, og som jeg ikke var så vild med. 

Forfatteren skriver medrivende, og sproget er både letlæst og flydende. Glasmuren besvarer gamle spørgsmål, mens den åbner op for nye, som forhåbentlig bliver besvaret i det sidste bind.
Jeg er fascineret af universet, som jeg synes er meget unik og spændende. Så hvis du har lyst til at læse en anderledes trilogi, der blander dystopi og science fiction vil jeg anbefale Exilium trilogien.


3
/5 stjerner

Titel: Glasmuren
Forfatter: Linette Harpsøe
Serie: Exilium #2
Sprog: dansk
Forlag: DreamLitt
Udgivet: 7. september 2017
ISBN: 9788771712179
Sideantal: 422

Ingen kommentarer:

Send en kommentar