Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 21. januar 2022

Den hvide enkes død af Nicole Boyle Rødtnes

"I byen Viduana lever mænd og kvinder adskilt. Alle forbrydelser straffes hårdt. Men ikke alle vil finde sig i undertrykkelsen..
Borgerne i Viduana er rystede efter den brutale afstraffelse af Elias. Tanker om oprør spirer frem, og da enkerne strammer grebet om byen, skaber de kun flere fjender...
Clara er gravid, men holder det hemmeligt, da hun vil have barnet ud af byen. Hvis hun bliver opdaget, vil det koste hende livet.
Silas har dræbt Jastar i selvforsvar. Men de andre i mændenes kvarter vender sig mod ham. For man kan ikke ustraffet dræbe en af sine egne.
Elias hænger hårdt såret i Skammens cirkel. Han har mistet alt og planlægger sin hævn over enkerne.
Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden."
Jeg har længe set frem til at læse Den hvide enkes død, som er efterfølgeren til Den sorte enkes by. Den første bog var en vild læseoplevelse, og har jeg læst mange kommentarer fra andre læsere, om hvordan Den hvide enkes død her smadret deres hjerter og var endnu vildere end den første bog. Mine forventninger var derfor skyhøje for at sige det mildt. 

Vi følger igen Clara, Silas og Elias (som udgav sig for at være pigen Emma). men denne gang får deres stemmer følgeskab af Justina aka Den sorte enke og Elias' bedstemor. 

Clara er gravid med Silas barn, og hun er begyndt at frygte for hvilken fremtid hendes ufødte barn vil få i Viduana. Hun begynder derfor at drømme om at flygte fra byen. Silas har ved et uheld slået Jastar ihjel, og rigtig mange af de andre mænd hader ham for det. Elias udstår sin straf i Skammens Cirkel, og bliver derefter sendt til mændenes kvarter, hvor han begynder at brygge på sin hævn over enkerne. Justina føler, at hun og de andre enker ikke straffer forbrydelser hårdt nok (når nu hendes eget barnebarn kunne slippe afsted med at skjule sig som pige), og hun begynder derfor at stramme grebet om byens beboere og uddele langt hårdere straffe. Men utilfredsheden begynder at ulme i Viduana.

Det er svært at skrive en anmeldelse uden at spoile for meget af handlingen, men jeg vil gøre et forsøg alligevel. 
Den hvide enkes død er om muligt endnu mere hæsblæsende og spændende end den første bog. Det havde jeg ikke lige troet var muligt, men der tog jeg fejl. Jeg læste den på nærmest ingen tid, så opslugt var jeg af bogens karakterer og handling. Jeg havde knap nok tid til at trække vejret. 
Jeg er stadig vild med Clara, Silas og Elias. De går så mange gruelige ting igennem, men formår alligevel at finde en lille smule håb - i hvert fald indimellem. Jeg var meget spændt på at blive lukket ind i Justinas tanker og liv. Hun er en modbydelig person, der gør helt igennem forfærdelige ting. Når det nu er sagt, så var det interessant at følger hende, og hendes vinkel gav et frisk pust til historien. Jeg hader hende dog stadig som pesten.

Der er blevet skruet op for volden og brutaliteten i Den hvide enkes død, og der er især én død, som jeg nok aldrig helt kommer til at tilgive forfatteren for. 
Det er en tankevækkende serie, der trækker tråde til vores egen verden. Den er velskrevet, medrivende og rørende, og jeg vil give serien min varmeste anbefaling. 
Det er en af forfatterens stærkeste serier, og jeg ser frem med længsel og gru til at læse det tredje og sidste bind.


5/5 stjerner

Titel: Den hvide enkes død
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: Rød og blå #2
Sprog: dansk
Forlag: Alvilda
Udgivet: 10. oktober 2020
ISBN: 9788741506111
Sideantal: 440

Ingen kommentarer:

Send en kommentar