Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 15. april 2022

Idioten af Elif Batuman

"Året er 1995. Selin er lige begyndt på Harvard, og verden ligger åben. Hun flytter ind på campus, skriver sig op til undervisning i emner, hun aldrig har hørt om, og bliver venner med den karismatiske og verdenskloge Svetlana. Nærmest ved et tilfælde påbegynder hun en korrespondance med Ivan, en lidt ældre matematikstuderende fra Ungarn, og snart lever de mere gennem e-mails end i virkeligheden. Spørgsmålet er, hvor længe de kan udholde distancen.

Ved skoleårets udgang tager både Selin til Ivan til Europa. Selins europæiske sommer minder ikke om noget andet, hun nogensinde har oplevet eller hørt om, og den bliver afgørende for hendes forståelse af sit gryende voksenliv."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Selin er en ung studerende, der lige er startet på Harvard. Hun skriver sig op til timer med fokus på lingvistik og begynder også at lære russisk. Hun er født og opvokset i USA med tyrkiske forældre. Hun er besat af at lære verden at kende igennem sproget, og har en drøm om at blive forfatter. Hun bliver venner med Svetlana, og bliver meget betaget af den ældre Ivan. Idioten skildrer hendes første år på universet samt sommeren efter, hvor hun tager til Europa.

Jeg gik til Idioten med en forventning om, at det var lige en bog for mig. Det viste sig desværre ikke at være tilfældet. Jeg kan sagtens se, hvorfor den bliver rost flere steder, og jeg er sikker på at andre vil holde af den, men jeg må bare erkende at vi ikke var et match som læser og bog. Der var nogle fede sætningskonstruktioner og sprogblomster indimellem.

Jeg vil starte med det, som jeg godt kunne lide, og hvor jeg kunne se bogens potentiale. Jeg kunne godt lide universitet settingen. Jeg kunne rigtig godt lide Svetlana (som desværre kun var en bikarakter). Og nogle steder kunne jeg rigtig godt lide sproget.

Jeg var knap så vild med hovedpersonen. Selin var prætentiøs og uden mål. Hun observer verden og menneskene i den for at kunne forstå den og dem, men da bogen ender forstår hun stadig ikke verden, eller noget som helst andet for den skyld. Bogen slutter med at hun erkender, at hun ikke forstår noget, men den erkendelse burde altså have været kommet tidligere. Eller så burde bogen have været redigeret meget kortere, for det var godt nok mange sider, der skulle bruges for at komme frem til den erkendelse. 

Jeg var heller ikke særlig vild med Selin og Ivans "forhold" eller hvad pokker det nu var de havde gang i. For det første havde Ivan en kæreste (og ja, jeg ved godt at der ikke skete noget seksuelt imellem dem, men hvis jeg var kæresten ville jeg godt nok give en kraftig opsang til den nar og så ellers tage mit gode tøj og skride). For det andet forstår jeg ikke, hvorfor Selin er så interesseret i Ivan, for han var godt nok en tør kiks. De misforstod også hele tiden hinanden, nogle gange med vilje, så ja, jeg så aldrig kemien imellem dem.

Plottet er nærmest ikke eksisterende. Jeg siger ikke at en bog skal være fyldt med action for at være god, men hvis der nærmest ingen fremdrift er i handlingen, så skal karakterer godt nok være spændende og have noget karakterudvikling og krybe ind under huden på én, og det var de bare ikke og det skete ikke. 

Idioten var desværre ikke en bog for mig. Jeg måtte kæmpe mig igennem den, og det er aldrig sjovt. Men heldigvis er der rigtig mange andre der kan se dens fordele.


1,5/5 stjerner

Titel: Idioten // Originaltitel: The Idiot
Forfatter: Elif Batuman
Serie: -
Originalsprog: engelsk // læst på dansk
Forlag: C&K Forlag 
Udgivet: 2019 (denne udgave) // oprindelig udgivet 2017
ISBN: 9788740044652
Sideantal: 441

Ingen kommentarer:

Send en kommentar