Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 29. april 2022

Grå magi af Lene Krog

"Et svagt minde fortalte Aia, at det ikke var første gang, hun havde oplevet at dø. Pludselig dukkede det op ud af tågen. En blodrød genspejling af himlen og en fortabt erkendelse af, at det var sådan, det endte. Ligesom nu.

På Vidar Baltzers ordrer har De Grå taget kontrol over Bragimark og ransager landet for magiske evner. Hekse og marlinger forsvinder på stribe, men i skyggerne hviskes der om oprør.

Aia ved knap, hvem hun selv er. Uden minder eller familie kender hun kun sit vante arbejde i skoven og sin egen isolerede hverdag. Men verden omkring hende kan ikke lade Aia glemme, for uden hendes fortid har Bragimark ingen fremtid."


Romanen følger de to unge kvinder Merian og Aia. Merian studerer historie, men har ingen lyst til at holde sommerferie hos familien, da hendes bror Leander er en af De Grås sheriffer og dermed fjenden. Hun tager derfor med en anden studerende hjem. 
Aia har ingen erindringer om, hvem hun er. Det eneste hun kan huske en smule af, er at hun blev forsøgt myrdet og nu bærer et voldsomt ar på kroppen. 
De to kvinder bliver modvilligt involveret i oprørskampen under dramatiske omstændigheder, og begiver sig ud på en farefuld rejse.

Grå magi foregår i et middelalderligt samfund, som er på kanten af en krig mellem de gode og de onde. Det er den klassiske kamp mellem de gode og de onde, og jeg er vild med det.
Jeg synes, at universet virker rigtig spændende. Især kunne jeg rigtig godt lide hekse og magiaspektet (jeg elsker historier om hekse og magi), så det håber jeg bliver endnu mere udfoldet i de næste par bøger.

Vi følger som sagt Merian og Aia, men der er også enkle afstikkere til Leander. Det fungerer meget godt, for det giver os indblik i deres tanker og liv. Jeg kunne især godt lide Aias kapitler, fordi hendes fortid langsomt bliver optrevlet både for hende sig og for læserne. Det gav en spændende udvikling i hendes karakter. Merians historie er også interessant, dog synes jeg den blev lidt for kærlighedsfokuseret indimellem. Hendes ambivalente forhold til broren Leander fandt jeg meget mere interessant. Selvom Leander ikke havde særlig mange kapitler, synes jeg at hans historie var interessant, fordi han gav et indblik i De Grå og deres agenda.

Grå magi er en fængende og velskrevet historie, hvor handlingen tager flere twist undervejs. Jeg blev opslugt af historien og karakterne, og jeg glæder mig til at læse videre i trilogien.

NB: læs udgaven der er udgivet hos Ulven og Uglen, hvor handlingen er blev strammet op.


3/5 stjerner

Titel: Grå magi
Forfatter: Lene Krog
Serie: Pigen fra Månehøjen #1
Sprog: dansk
Forlag: Ulven og Uglen
Udgivet: 21. juni 2020
ISBN: 9788793349650
Sideantal: 406

Ingen kommentarer:

Send en kommentar