Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 25. april 2022

Stendød af Charlaine Harris

"Da Sookie ser sin bror Jasons øjne begynde at ændre sig, ved hun, at han nu for første gang er ved at skifte til en varpanter. Hendes bekymringer bliver til iskold angst, da en snigskytte retter sit sigte mod den lokale bestand af hamskiftere, og Jasons nye panterbrødre mistænker ham for at stå bag mordene. Sookie har indtil næste fuldmåne til at finde ud af, hvem der står bag overfaldene – med mindre snigskytten finder hende først..."



Så er vi nået til femte bog om Sookie Stackhouse og Co.

Sookies bror, Jason, blev bidt af en varpanter i sidste bind, og nu er det blevet hans tid til at forvandle sig. Sookie er bekymret for, hvordan han klarer det, men det går heldigvis godt. Desværre er en snigskytte på jagt efter hamskiftere, og Jason bliver mistænkt for at stå bag. Sookie selv bliver forsøgt myrdet, dele af hendes hus bliver brændt ned, og hun bliver involveret i udvælgelsen af en ny varulvefører. 

Der er derfor lagt op til endnu en intens og spændende roman, hvor Sookie endnu en gang bliver blandet ind i andres problemer. 
Jeg kan rigtig godt lide den måde, som forfatteren beskriver karakterne på. De har både gode og dårlige sider, og fremstår derfor mere troværdige. Varulven Alcide er tidligere blevet fremstillet som en mulig partner for Sookie, men her involverer han Sookie i varulvebusiness uden rigtig at forberede hende, og hun bliver vidne til nogle rimelig voldsomme ting. Generelt opfører han sig ikke helt a-okay i denne bog, som tidligere. Jeg er nysgerrig på, hvordan deres forhold udvikler sig (for jeg kan simpelthen ikke huske det).

Jeg kunne også rigtig godt lide mysteriet om, hvem snigskytten er. Selvom jeg har læst bøgerne for længe siden, havde jeg fuldstændig glemt, hvem det var, og afsløringen kom derfor som en spændende overraskelse.

Jeg holder meget af denne serie, og jeg er rigtig glad for, at jeg har valgt at genlæse den. Stendød er nemlig endnu en rigtig god og underholdene tilføjelse til universet.
 

4/5 stjerner

Titel: Stendød // Originaltitel: Dead as a Doornail
Forfatter: Charlaine Harris
Serie: Sookie Stackhouse #5
Originalsprog: engelsk // læst på dansk
Forlag: Lindhardt og Ringhof
Udgivet: 17. juni 2010 (denne udgave) // oprindelig udgivet 1. maj 2005
ISBN: 9788711426326
Sideantal: 317

Ingen kommentarer:

Send en kommentar