Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 17. oktober 2022

Et fuldstændig fantastisk fænomen af Hank Green

"Carl'erne var der pludselig bare. Ingen vidste, hvor de kom fra, hvem de var, eller hvad de var lavet af - hvad ville de?
En nat, da April May er på vej hjem gennem New Yorks gader, kommer hun forbi en kæmpestatue, som aldrig har været der før. Hun og hendes ven Andy laver en video med statuen, og næste dag er videoen gået viralt. April May vågner op til et nyt liv, hvor hun befinder sig i centrum af nyhedshistorien om den mystiske statue, Carl, som viser sig at være dukket op i verdens 50 største byer. Ingen kan flytte statuerne, og ingen kan finde ud af, hvad de er lavet af.
Før var April May en rimelig normal ung kvinde, men efter hun var involveret sig i mysteriet om, hvor Carl kommer fra, bliver hun verdensberømt - og afhængig af berømmelsen."


[Bogen er en anmeldereksemplar fra forlaget]

April May er en nat på vej hjem fra det job hun hader, da hun opdager en mystisk robot/statue midt op en af New Yorks gader. Hun får fat i vennen Andy, som kommer hen til hende slæbende på filmudstyr. De optager en youtube video af robotten, som så efterfølgende går viralt, og det viser sig at New York robotten ikke er den eneste i verden. April May bliver berømt nærmest fra den ene dag til den anden, og beslutter sig for at afdække sandheden om robotterne for hun er overbevist om at robotterne vil menneskeheden noget godt.

Jeg er meget ambivalent efter at have læst Et fuldstændig fantastisk fænomen. Der er nogle ting, som jeg godt kan lide, men der var også andre ting, som jeg var knap så glad for, og som trak min læseoplevelse ned.

Lad os starte med det gode:

Jeg kan godt lide den måde, hvorpå sociale medier bliver brugt og omtalt i romanen. Det bliver gjort på en rigtig god og oplyst måde, som både belyser de gode og de mindre gode sider ved sociale medier. Der er ingen fordømmende tone eller løftede pegefingre, men det hele er heller ikke udelukkende lyserødt.

Beskrivelserne af April Mays pludselige berømmelse samt de fordele og konsekvenser berømmelse kan medføre, er skrevet meget troværdigt. Det er både interessant og skræmmende læsning, især når forfatteren bevæger sig ind på, hvor hurtigt man kan miste jordforbindelsen og sig selv, når berømmelsen rammer, og man vil gøre alt for at bevare den ved at jagte likes og kommentarer.

Romanen er velskrevet, og flere steder er den ganske underholdende og tankevækkende. 


Det knap så gode:

Der var ikke særlig meget science fiction over romanen, og de få elementer der var, var mere blot baggrundsstøj og i sidste ende ligegyldigt, da de ikke rigtig blev brugt til noget. Jeg havde forventet en science fiction roman, men det var ikke det jeg fik.

April May var en hovedperson, som jeg ikke klikkede særlig godt med. Hun er meget narcissistisk, hun bruger folk uden at tage hensyn til deres følelser, hun mangler kritisk sans, når det kommer til robotterne, og hun er bare ikke særlig sympatisk. 

April May er biseksuel, men jeg kunne ikke lide, hvordan det blev behandlet i romanen, fordi hun får ikke lov til at være biseksuel af hendes nye PR team. Hun kan enten være til mænd eller til kvinder, men ikke begge dele, og det pisser mig simpelthen af. Det kan godt være at det passer meget godt med virkeligheden, for her bliver biseksuelles eksistens slettet gang på gang, men jeg ville så gerne have set noget positivt repræsentation i en fiktiv historie.

__________

Da jeg gik i gang med bogen troede jeg det var en standalone, men det viste sig ikke at være sandt. Jeg tror dog ikke, at jeg kommer til læse videre i serien - i hvert fald ikke inden for den nærmeste fremtid.

Et fuldstændig fantastisk fænomen var en fin læseoplevelse, og jeg vil anbefale den til dem, der gerne vil læse en spændende historie om sociale medier og berømmelse.


3/5 stjerner

Titel: Et fuldstændig fantastisk fænomen // Originaltitel: An Absolutely Remarkable Thing
Forfatter: Hank Green
Serie: The Carls #1
Originalsprog: engelsk // læst på dansk
Forlag: Politikens Forlag
Udgivet: oktober 2018
ISBN: 9788740051919
Sideantal: 400

Ingen kommentarer:

Send en kommentar