Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 24. oktober 2022

Sult af Tine Høeg

"Mia og Emil har selv forsøgt at få et barn i et år og starter nu i fertilitetsbehandling. Emil har to børn fra et tidligere forhold. Mia er forfatter og har altid vidst, at hun vil være mor. Hun begynder at skrive tekster fra et behandlingsforløb, der bliver stadig mere gennemgribende og truer med at få alt til at falde fra hinanden. Samtidig lever og vokser skriften, den bliver en frelse, men bringer også yderligere uro ind i parforholdet. Kan man være kompromisløs både i kunsten og i kærligheden?"


I Sult følger vi Mia som forsøger at få et fællesbarn med kæresten Emil. De er i fertilitetsbehandling, og Mia fører en form for dagbog igennem ni måneder, hvor hun råt for usødet beskriver hvad det gør ved hende sind, krop og forhold at jagte drømmen om et barn.

Sult er mit første bekendtskab med Tine Høegs forfatterskab, men det bliver heldigvis ikke det sidste, da jeg har Tour de chambre stående ulæst på hylden. Det var lidt at et tilfælde at jeg samlede roman op, men da jeg hørte én prise den til skyerne, og da jeg endvidere opdagede, at den er skrevet i en dagbogsform med korte kapitler og afsnit, fik jeg løst til at prøve kræfter med den. Og jeg slugte den over to dage. 
Forfatteren har skrevet en vigtig og kraftfuld roman om fertilitetsbehandling, som stadig er meget tabubelagt i vores samfund. Den er fuld af forfatterens følelser og tanker, som forfører én, og som borer sig ned under huden på én.

Jeg blev dog lidt overrasket over at hovedpersonen hedder Mia, da romanen er baseret på forfatterens eget liv. Det rev mig lidt ud af fortællingen, fordi jeg hele tiden skulle sidestille de to navne med hinanden i mit hoved. Det er selvfølgelig forfatterens valg, hvordan hun vil bruge autofiktive og fortællermæssige greb i sin roman, men det gav mig som læser en distance til hende og hendes oplevelser, som jeg var ked af opstod.
Jeg kan umiddelbart godt lide at forfatteren har besluttet, at hun vil bevare teksterne, som hun først skrev dem i første omgang, for jeg synes det fungere rigtig godt en stor del af vejen. Der var dog et par enkelte steder, hvor det ikke rigtig fungerede efter min mening, og der kunne noget redigering havde været på sin plads.

Sult er en rå roman, som kommer hele følelsesregisteret rundt. Den handler om sulten efter at skabe liv med den du elsker. Den er fuld af længsel, håb, smerte, vrede, frygt, begær, jalousi, afmagt og kærlighed. Den handler om at miste kontrollen over din krop, hoved og følelser. Den illustrerer, hvor sårbart et menneske kan blive, når det forsøger at skabe nyt liv. 
Samtidig reflekterer romanen blandt andet også over samfundets syn på kvindekroppen, skammen over at blive ældre, samt den skadelige opfattelse af, at det altid er kvinden, der er gold i et forhold og aldrig manden, der har problemer med fertiliteten. 

Sult får min varmeste anbefalinger.


4,5/5 stjerner

Titel: Sult
Forfatter: Tine Høeg
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Gutkind
Udgivet: 10. juni 2022
ISBN: 9788743402640
Sideantal: 430

Ingen kommentarer:

Send en kommentar