Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 12. oktober 2022

Se på os nu af Geir Gulliksen

"Passionen kan ramme, når man mindst venter det. 50-årige Hans har været gift med Ingunn, siden han var midt i 30'erne. Til et bryllup havner han ved siden af den meget yngre Harriet, som han modstræbende, men desto mere heftigt får en lidenskabelig affære med."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Er gifte mennesker okay? 
Det er de i hvert fald ikke i denne bog. Jeg er lige ved, at tro at stort set alle ægtepar og kærestepar vi møder i Se på os nu, er deres partnere utro.
Jeg erkender blankt efter at læst denne roman, at jeg højst sandsynlig ikke har været den tiltænkte målgruppe. Vi var simpelthen ikke et særlig godt match, og jeg vil komme ind på nogle af grundene.

50-årige Hans er gift og har et barn med Ingunn. Til et bryllup kommer Hans til at sidde ved siden af den meget yngre Harriet. Hun er nybagt mor, og Hans bliver meget fascineret af hende. De indleder et forhold, som får flere konsekvenser. 
Jeg har ikke noget imod at læse romaner, hvor folk er hinanden utro, men når det stort set er alle, der er deres partnere utro af den ene eller den anden grund, synes jeg det bliver lidt for søgt, og så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal med romanen, for jeg finder den bestemt ikke troværdig. Og det er skidt, når det skal forestille at være en samtidsroman.

Når det kommer til karakterne er jeg også meget splittet. På den ene side vil jeg gerne læse om hvad en altopslugende affære gør ved relationer, men når karakterne er ulidelige, ja så er jeg faktisk rimelig ligeglad med hvad de føler og hvad der sker med dem.
Hans er den værste i kontekst. Han er patetisk, selvmedlidende og selvretfærdig for bare at nævne nogle ting. Han bliver for eksempel vred og harm da Ingunn endelig forlader ham, for derefter at synke ned i selvmedlidende tåger, og jeg kunne simpelthen ikke være i det. For det første han har selv valgt at være hans kone utro, han har flere gange fantaseret om at hun skulle forlade ham eller ligefrem dø, så han kunne være med Harriet, og da Ingunn endelig tager sig sammen og går, ja så bliver han sur på hende og opfører sig som det ikke er hans egen skyld.
Han bliver også fornærmet og jaloux, da Ingunns nyeste kæreste får et godt forhold til Hans' tidligere stedsøn. Men Hans har aldrig rigtig brudt sig om stedsønnen, og han har aldrig investeret tid i ham og deres forhold, så det giver ingen mening at han opfører sig på denne måde.
Dette er blot for at nævne nogle eksempler, der er mange flere jeg kunne have taget fat i, hvis det skulle være.

Selvom Se på os nu desværre ikke er en bog for mig, har den sikkert sine læsere, der vil sætte pris på Geir Gulliksens skildring af ægteskab, affære, familie og lyster i en moderne verden.


1/5 stjerner

Titel: Se på os nu // Originaltitel: Se på oss nå
Forfatter: Geir Gulliksen
Serie: -
Originalsprog: norsk // læst på dansk
Forlag: C&K Forlag
Udgivet: 11. april 2019 (denne udgave) // oprindelig udgivet 2018
ISBN: 9788740052459
Sideantal: 352

Ingen kommentarer:

Send en kommentar