Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

mandag den 21. november 2022

Elaras Trøst af Synne Kristine Eriksen

"Bavnelandet ruster sig til krig. Mørke kræfter trænger frem i Skoven. Mod nord gør klokkemagerne et sidste, desperat forsøg på at forhandle fred med skyggerne.
Imens klokkemageren Myrhat kæmper for at nå hjem til Tågeskansen, sniger håbløsheden sig ind på Sigurd. Vil han nogensinde finde sin søster? Og hvis han gør, hvad så? Intet kan nogensinde blive det samme igen.
Men dybt inde i Skoven møder han skyggen Oresme. Og hun vender op og ned på alt, hvad han troede, han vidste om skyggerne."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Sigurd er draget ud for at finde sin søster, Svanhild, der blive bortført af nogle mærkelig ørne. Med sig har han en lille gruppe af krigere, pigen Grå samt klokkemageren Myrhat. De drager ind i Skoven, da meget tyder på at skyggefolket og deres konge Moretus holder Svanhild fanget i deres rige under Skyggehøjen. Sideløbende er en krig under oprustning blandt, og klokkemagerne frygter at deres ældgamle fjende skyggefolket snart finder og angriber deres hjem.

Elaras Trøst skrifter imellem forskellige synsvinkler. Vi følger fortrinsvis Sigurd og Myrhat, men der er også andre karakterer, som vi følger indimellem. Det fungerer rigtig godt, for det giver et godt indblik i hovedkarakternes (Sigurd og Myrhat) udfordringer, men det er også rigtig godt at få at vide, hvad der sker udenfor deres søgen.
Der er ligeledes skruet op for karakterudviklingen. Sigurd går fra at være en lidt usikker dreng til at tage et stort ansvar på sig. Han har dog svært med at stole på folk, men han er også blevet udsat for et mordforsøg eller to, så det er meget naturligt. Han er heller ikke perfekt og han begår fejl, men jeg kan godt lide hans målrettethed.
Myrhat udvikler sig også på rejsen. Hun er fanget mellem det ansvar hun føler for de andre klokkemagere, og det løfte hun har givet Sigurd. Det giver nogle interessante konflikter. En anden karakter, som jeg også finder interessant er Grå. Hun er stadig en meget mystisk karakter, så jeg er spændt på om vi får mere at vide om hende. 
Generelt synes jeg både hovedpersonerne og flere af bipersonerne fremstår levende og troværdige.

Universet bliver også udvidet, og vi får mere at vide om klokkemagerne og de mystiske skygger. Der kommer mere og mere kød på universet, hvilket jeg rigtig godt kan lide, for jeg synes forfatteren har opfundet et meget spændende et af slagsen.

Elaras Trøst er en virkelig god og solid 2'er. Jeg blev fanget af historien med det samme, og jeg læste bogen i løbet af få timer. Det er en virkelig god og velskrevet læseoplevelse. Jeg vil anbefale bogen (og serien) til alle der gerne vil læse en episk fantasyfortælling med intriger, forræderi, spænding, magi og heltemod.


4/5 stjerner

Titel: Elaras Trøst
Forfatter: Synne Kristine Eriksen
Serie: De Tre Tyste #2
Sprog: dansk
Forlag: Turbine Forlaget
Udgivet: 3. november 2017
ISBN: 9788740618143
Sideantal: 328

Ingen kommentarer:

Send en kommentar