Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 9. november 2022

Bogforum 2022


I år var året var jeg atter besøgte Bogforum i København. Jeg var sidst afsted i 2019 (du kan læse mere her, her og her), da det var aflyst i 2020 og jeg skulle arbejde i 2021. Jeg har derfor glædet mig rigtig meget til at komme tilbage og bruge en weekend i bøgernes tegn. 
Jeg havde selvfølgelig lagt et program hjemmefra med ting som jeg gerne ville se, men der var også indlagt luft imellem flere af tingene. Min tilgang var desuden, at jeg ville tage den med ro og nyde stemningen og se de ting, som jeg nu kunne nå, uden at jage rundt for at nå alt og intet på samme tid. Det betød at det blev en dejlig afslappende weekend. Jeg var selvfølgelig træt om aften på grund af alle de forskellige indtryk, men det var en god træthed.

Denne gang har jeg valgt at samle hele weekenden i ét blogindlæg, så det bliver måske lidt langt, men jeg håber at du vil læse med alligevel. Jeg vil skrive lidt om de forskellige foredrag jeg så, men jeg brugte også en del tid på at gå rundt i de forskellige haller og besøge de forskellige stande og snakke med forslagsfolk, forfattere, bloggere, læsere og tidligere kolleager. Det var rigtig hyggeligt!
Jeg fik også købt nogle bøger, som jeg viser frem til sidst.

FREDAG


De to første foredrag jeg hørte om fredagen var Andreas Boeskov, forfatter til De glemte vogtere og Nanna Foss, forfatter til Spektrum serien. De to havde en god snak om magi og fantasi i YA.

Det næste foredrag jeg hørte var om klima i YA, hvor Eva Munk, forfatter til Grøn Klode serien, og Sarah Engell, forfatter til Skoven, snakkede om klimalitteratur med udgangspunkt i deres egne bøger. Det var også en rigtig spændende snak, og jeg glæder mig allerede til at læse mere klimalitteratur til børn, unge og voksne.


Derefter var jeg til Fantasyfredag hos Turbine, hvor jeg fik en velkomstdrink, en goodiebag og fik snakket med forfatterne samt andre læsere og bloggere. 


Mit sidste programpunkt om fredagen var uddeling af årets Danish Book Blog Award på Plusbogs stand. Som det nok fremgår af første billede, var der mødt virkelig mange mennesker op. Desværre var der ingen mikrofon på standen, så da jeg stod bagerst var det virkelig svært at følge med i hvad der skete. Men jeg fandt dog ud af hvem der vandt. Det blev Line fra Line fra Forestilling om paradis og det er så fortjent! Stort tillykke, Line!

LØRDAG


Jeg startede dagen med at gå meget stærkt hen til Alvildas stand for at købe Den røde enkes løfte, da jeg var bange for at den ville blive udsolgt (hvilket den også blev for en periode). Signeringskøen til Nicole Boyle Rødtnes (forfatteren) var virkelig lang, så jeg skyndt mig videre til fejringen af Boris Hansens nyeste bog De Falske liv, hvor jeg fik købt bogen, fik en signering af forfatteren og fik et stykke lækkert chokoladekage. Jeg er i gang med bogen, og den er mega fed! 

Derefter gik jeg tilbage til Nicoles kø, som var blevet en smule mindre, men jeg kom dog igennem til sidst.


Derefter gik jeg til Den Lille Scene, hvor jeg hørte Thomas Brunstrøm læse højt af og fortælle om Anton og farmor, mens Torbjørn Christoffersen livetegnede.


Efter lidt frokost fandt jeg en plads ved Comic Scenen, hvor jeg hørte Jordi Lafebre fortælle om En dag - altid, som er en virkelig smuk tegneserie, og som vandt Pingprisen i år. Han var virkelig god, og jeg skal helt klart også læse tegneserien Sommerminder, hvor det første bind er blevet oversat til dansk


Jeg var lige et lille smut over på hotellet for at aflevere nogle bøger, så jeg ikke skulle slæbe dem videre til de næste foredrag, og det var jeg meget glad for jeg gjorde, for der var mange mennesker til YA eftermiddag på Balkonen.
Vi startede ud med YA og realisme, hvor der var et panel bestående af Ditte Wiese, Sarah Engell, Sanne Munk Jensen og Lise Villadsen, som talte om deres bøger, hovedpersoner og realisme i deres respektive romaner.
Derefter var Karen M. McManus på scenen, som jeg faktisk også hørte tilbage i 2018. Det var hyggeligt at høre hende igen, og hun anbefalede nogle bøger, som jeg gerne vil læse, og så tror jeg faktisk at jeg skal tjekke nogle af de McManus' bøger, som jeg endnu ikke har læst, ud.
Det sidste punkt var Fantasy og ya, som bestod af endnu et panel, der bestod af Nanna Foss, Julie Midtgaard, Nicole Boyle Rødtnes og Boris Hansen. Det havde jeg virkelig set frem til, og jeg synes de havde en spændende snak, som dog godt må have varet lidt længere.
Når man ser på, hvor mange der møder op til en YA eftermiddag, så håber jeg at Bogforum laver noget i samme stil næste år, men at de booker det på en større scene, så alle rent faktisk kan være der, og ikke skal sidde på gulvet.

SØNDAG


Den sidste dag af Bogforum havde jeg ikke så mange ting på programmet, men jeg startede med at se Nanna Goul og Rasmus Daugbjerg, som henholdsvis har skrevet om en roman om ens heks og en roman om en trold. Det var en interessant snak, selvom scenen var placeret et træls sted, hvor der var en del larm, som gjorde det lidt svært at koncentrere sig indimellem.


Dernæst så jeg Morten D.D. som fortalte meget levende om Insekternes bog, som jeg helt klart skal læse på et tidspunkt.

Jeg smuttede over til BørneBogforum, hvor jeg først hørte Nima Zamani, Sophie Souid og Thomas Brunstrøm fortælle om bogen Skoleklar.

Derefter kom jeg i julestemning af at høre Nicole Boyle Rødtnes, Salina Larsen og Angelica Inigo fortælle om forskellige juletraditioner med udgangspunkt i deres bog Jul i den magiske luftballon.

Det var også det sidste foredrag jeg nåede inden vi skulle hjem til Jylland.

Der er sket en del siden jeg var der sidst, og jeg kunne rigtig godt lide at flere af scenerne var flyttet til lokaler væk var stand områderne. Det gav noget mere ro, så man rent faktisk kunne koncentrere sig om hvad der blev sat. Det var lidt svært at finde rundt i starten, men det er fordi det er så stort. Det hjalp at jeg var der i flere dage, selvom jeg samtidig føler, at jeg ikke har fået set det hele. Jeg var skuffet over alle de stavefejl, der var på skærmene og i programmet. De trængte virkelig til en ekstra korrekturlæsning eller to.
Jeg kunne godt lide at de have en Artist Ally, men den var lidt sjovt placeret, og jeg føler også at nogle af forlagsstandene var uheldig placeret. De var lidt gemt, så det var træls. 

Og nu er vi kommet til bookhaulet. Jeg havde godt nok lavet en ønskeliste hjemmefra, men jeg kan godt afsløre, at jeg kom hjem med lidt flere bøger end der stod på listen.


I alt blev det til 16 bøger, som alle heldigvis kunne være i kufferten. Yeah!


Den første bog jeg købte var Noter om at overleve af Christian Engkilde, som jeg også fik signeret. Den virker så spændende, så jeg glæder mig. Det var også en af dem, jeg havde på min liste.

Dagen efter købte jeg Hvem frygter døden af Nnedi Okorafor, som er afrikansk postapokalyptisk fantasy, som jeg har haft et godt øje til i et stykke tid.


De næste tre bøger stod på min ønskeliste, og de var De falske liv af Boris Hansen, Den røde enkes løfte af Nicole Boyle Rødtnes samt Troldmanden i træet af John Kenn Mortensen.


Jeg faldt for den utrolige smukke kunstbog My Neighbor Hayao, som er kunst inspireret af Hayao Miyazakis film, som jeg elsker.
Jeg købte også mangaen Shiver af Junji Ito, fordi jeg har hørt at den skulle være virkelig uhyggelig.
Yuki-Onna and Other Stories af Lafcadio Hearn skulle, så vidt jeg ved, også være nogle uhyggelige noveller, så det glæder jeg mig til at finde ud af om det holder stik.


Jeg købte Für Elise af A. Silvestri, som er forfatterens nyeste bog, og da de havde tilbud på flere bøger, købte jeg også Blodige brikker af Thomas Helle (jeg var vild med hans debut) samt Spillet af Louise H. A. Trankjær & Torkild Thellefsen, som jeg synes lød interessant.


Byttedyr af Lise Villadsen samt Forheks din eks af Erin Sterling røg også i kurven. Jeg har tidligere læst Byttedyr, men jeg glæder mig til at genlæse den, og jeg er så spændt på Forheks din eks


Jeg snuppede en goodiebag hos Krimimessen om lørdagen som indeholdt krimien For barnets bedste af Line Holm og Stine Bolther, som jeg vil give til min mor.


Hos Turbine fik jeg en goodiebag med to julebøger - Peberkager af Marit Hovland og Alva og julemanden af Maren Tjelta Thu. Derudover var der et krus fra Julie M. Days nyeste fantasyserie, samt bogmærker og lækker chokolade.


Hos Gutkind fik jeg også en goodiebag, der udover et meget lækkert net også indeholdte deres udgivelsesprogram, noget slik samt vand.


Intet Bogforum uden muleposer. Jeg købte selv det øverst med citatet Det skal læses væk!, men de andre fik jeg enten, når jeg købte bøger eller fik foræret ved forskellige stande.

Alt i alt var det en rigtig dejlig weekend, og jeg håber, jeg får mulighed for at deltage igen næste år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar