Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

onsdag den 30. november 2022

Efter Sandra af Eva Munk

"Første dag i 8.c. Den dag ændrer alt. Den nye pige går ind i klassen. Med det lange, glatte, lyse hår. Negle med rhinsten. Eyeliner med vinge. Hun er slank. Med former de rette steder. Drømmekrop. Selv hendes bryster.
Og fra den dag starter det. Sandra overtager klassen. Styrer hele skolen. Stjæler Ida fra mig." 


[Anmeldereksemplar fra forlaget]

Sofie og Ida har altid været veninder med stort V. De har altid hængt sammen som ærtehalm, men det ændrer sig den dag Sandra træder ind i klassen. Hun er helt igennem perfekt, og da Ida inviterer Sandra til at dele bord med dem, er det som Sofie bliver usynlig. Nu er de ikke længere to, men tre, og er der når alt kommer til alt virkelig plads til tre?

Sofie får det hårdt, da Sandra kommer ind i klassen. For nu er hun ikke længere det vigtigste i Idas liv. Faktisk snarere tværtimod. Sofies smerte og frustrationer mærkes tydeligt igennem siderne, og som læser føler med hende. Det er ikke nemt pludselige at være tredje hjul i et venskab, hvor man før var to. Det er nok noget de fleste har prøvet i en eller anden grad, og derfor er det en vigtig historie at læse. Både fordi man kan nikke genkendende til følelserne, men også fordi alt måske ikke er helt så sort og hvidt, som man kunne tro. Sofie bliver i hvert fald oplyst hen ad vejen, uden at det skal forklejne de følelser hun har.

Jeg kan rigtig godt lide temaet i Efter Sandra. Jeg har selv prøvet at miste veninder på lignede måder, så derfor vækker romanen en stor genklang i mit gamle teenager-jeg. Det var ikke nemt at være teenager, da jeg var det, og det er bestem ikke blevet nemmere nu, så det er godt med bøger som denne, der viser at det kan være svært at navigere i, og at følelserne er komplekse.  

Efter Sandra er en ungdomsroman med lixtal 14. Den er skrevet i et letlæst sprog og har korte sætninger og korte kapitler. Det er en rigtig god roman til unge mellem 13 og 16 år, som gerne vil læse om venskaber og svære følelser.


4/5 stjerner

Titel: Efter Sandra
Forfatter: Eva Munk
Serie: HIP-serien
Sprog: dansk
Forlag: Straarup & Co.
Udgivet: 14. juni 2022
ISBN: 9788775920020
Sideantal: 103

Ingen kommentarer:

Send en kommentar