Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 18. november 2022

Tour de chambre af Tine Høeg

"Asta modtager en invitation til en mindehøjtidelighed for August. Det er 10 år siden, han døde. Dengang boede de på samme kollegium, og August var kæreste med Astas bedste veninde Mai. Nu skriver Asta på en roman, men invitationen griber forstyrrende ind. Den får fortid og nutid til at flette sig ind i hinanden. Fester, længsler og vaklen vækkes til live, sammen med dét Asta aldrig har kunnet fortælle Mai."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Asta er forfatter og skriver på en roman om den polske portrætkunstner Lysander Milo. En da modtager hun en invitation til en mindehøjtidelighed for August. Det er 10 år siden han døde, og den gang boede de på samme kollegium. August var også kæreste med Astas bedste veninde Mai. Invitationen sætter både tanker og følelser i gang hos Asta, forstyrrer hendes skrivearbejde og fortid og nutid begynder at blandes sammen.

Jeg var fuldstændigt solgt, da jeg læste Sult for et par måneder siden, så jeg var fyr og flamme for at læse mere af Tine Høegs forfatterskab. Valget faldt på Tour de chambre af den simple grund, at den allerede stod i min bogreol.

Tour de chambre er skrevet i samme kortprosa form som Sult, og det er en form, der virker rigtig godt i forfatterens hænder. Der står således både en del på selve linjerne, men også meget imellem dem. 
Romanen bliver også meta flere steder, for den roman som Asta kommer til at skrive handler om tiden på kollegiet, og hendes relation til både Mai og August, og den ender med en tour de chambre, som klimaks.

Forfatteren udfolder lige så stille og roligt Astas forhold til Mai og til August. Det er et fint portræt af at være ung med flere af de ting, som ungdomslivet kan byde på, og som bliver flettet sammen med voksenlivets og hvordan og hvornår man bliver en ægte voksen, samt hungeren efter at skabe noget kreativt. Der er fokus på venskaber, forelskelser og hemmeligheder.

Tour de chambre er en rigtig god og medrivende roman, men den ramte mig desværre ikke lige så hårdt, som Sult gjorde. Hvorfor ved jeg ikke, men Sult havde bare en anden form for nerve, som ramte plet hos mig, da jeg læste den.

Jeg vil anbefale Tour de chambre til alle, der er interesseret i ny dansk litteratur.


3,5/5 stjerner

Titel: Tour de chambre
Forfatter: Tine Høeg
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Gutkind
Udgivet: 27. maj 2020
ISBN: 9788743400004
Sideantal: 324

Ingen kommentarer:

Send en kommentar