Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 18. april 2017

The Circle af Dave Eggers

"Da Mae bliver ansat i firmaet The Circle, det mest magtfulde internetselskab i verden, tror hun, at hun har fået sit livs chance. Hun er mere end begejstret, da hun bliver vist rundt i The Circles imposante kontorlandskaber af glas, campusområdet og kollegieværelserne for dem, der ender med aldrig at gå hjem. Hun er fascineret af firmaets dynamik, forført af den ultimative fællesskabsånd og visionen om, at alle er forbundne og online 24/7.
Ikke engang da Maes liv uden for The Circle og forholdet til forældrene og ekskæresten Mercer svinder mere og mere ind, og Maes egen rolle i virksomheden bliver mere og mere ... offentlig, aftager hendes begejstring."


The Circle er en bog jeg længe gerne ville læse, men hvor jeg bare aldrig har fået det gjort. Men 2017 skulle blive året, hvor jeg kastede mig over den røde sag med et cirkelrundt hul i forsiden og det mystiske C i midten.

The Circle er virkelig skræmmende læsning, især når man sammenligner den med hvor verden bevæger sig hen i dag. De fleste er nærmest limet til deres telefoner, og går ikke længere end højst to meter fra den (lidt sat på spidsen, but you get the point). Og når man samtidig tænker på alle de digitale fodspor vi efterlader os når vi bevæger os rundt på nettet, og hvad de kan bruges til i eksempelvis reklame øjemed. Det er tankevækkende læsning. Og så er der sandheder overalt i teksten og muligvis også en kritik af samfundet og vores onlineliv.

Og nu til hovedpersonen. Mae begynder at arbejde for The Circle og bliver meget hurtigt bidt af sit arbejde og ikke mindst det sociale aspekt på nettet. Hun er meget positiv over for alt og synes bare at jo mere man er online jo bedre. Jo mere man deler om sig selv og andre jo bedre. Også selv da hendes forældre, ekskæreste og bedste veninde begynder at tage afstand til hende på grund af kravet om at være online hele tiden, stopper hun ikke op og tænker over hvorfor. Nej hun arbejder bare videre på at blive mere online og at andre også skal blive mere online. Mae er blevet kritiseret for, at hun ikke har nogen kritisk sans, at hun aldrig stiller spørgsmål til hvilke motiver The Circle har, samt ikke mindst hvilke konsekvenser det har når alle deler alt og der er et firma der styrer det hele. Mae har ingen rygrad og siger derfor aldrig rigtig fra, men hopper glad med på vognen, hvor end den fører hende hen. Og det ville have irriteret mig grusomt i mange andre bøger, hvis hovedpersonen opførte sig sådan, men lige i denne bog gør det sjovt nok mig ikke så meget, for jeg var fuldstændig optaget af selve fortællingen og hvordan den bare blev ved med at eskalere og eskalere. Og jeg kan godt forstå at andre bliver trætte af Maes mangel på rygrad. Jeg tænker også at bogen ville have fået en hel anden dynamik, hvis hun havde været mere kritisk. Den kunne derved også have udforsket andre aspekter. Det føles som om Mae bliver hjernevasket af The Circle eller at hun lader sig hjernevaske for ikke at falde uden for normen. Så hun er en karakter der dele vandene. Men som sagt var jeg opslugt af den stigende spændingskurve.

The Circle er en medrivende bog. Den er en neglebidende thriller. Den udforsker grænserne for hvor vores private og offentlige/online liv går og den viser et billede, hvor forholdet mellem de to bliver skævvredet. Jeg har anbefalet den til flere kollegaer og andre mennesker der har efterspurgt en god bog. Og jeg vil også anbefale den til dem der endnu ikke har læst den og gerne vil læse en tankevækkende thriller om et samfund, der måske ikke ligger så langt ude i fremtiden.


Jeg regner med at jeg skal se filmatiseringen af The Circle når den kommer senere i år, og da det er Emma Watson, der skal spille Mae, glæder jeg mig til at se hvordan hun portrættere Mae og hun tilfører hende noget sympati.

5/5 stjerner

The Circle af Dave Eggers / Originaltitel: The Circle
Originalsprog: engelsk / læst på dansk
Forlag: People's Press
Udgivet: 27. august 2015 (denne udgave) / oprindelig udgivet 8. oktober 2013
ISBN: 9788771379631
549 sider

Ingen kommentarer:

Send en kommentar