Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 4. maj 2021

Tilbage til Izola af Christina Bonde

"Falkiens undergang er endelig, og hjemme får Izola mistanke om at Mais søster, Anne, skjuler en hemmelighed som involverer hende i eventyret. Med hjælp fra brandmanden Mathias kæmper Izola sig tilbage til øen for at finde Jorian og redde dem som har overlevet rigets udslettelse. Men hun er ikke forberedt på konsekvensen af søjlernes fald.
I den tilisede, døde verden venter skræmmende modstand som sender Izola ud på en farefuld færd. Hun må indgå en ny forening for at overleve, og samtidig lærer hun mere om sig selv og sine evner.
Helpi har givet Izola en værdifuld gave, og da morfar bekræfter skelsættende opdagelser som forbinder fortiden med hoppens magi, finder Izola endelig sit kald ..."



Tilbage til Izola er tredje og sidste bind i trilogien om Izola. Jeg læste den første bog i 2018 og den anden bog i 2019, og jeg kunne derfor ikke huske alle ting, som var sket i de forgående bøger. Heldigvis kunne jeg nemt komme ind i historien, men desværre var der flere ting, som jeg ikke var særlig vild med, og som trak min læseoplevelse ned.

Falkien er gået under, og Izola er endt tilbage i vores verden, hvor hun forsøger desperat at komme tilbage til Jorian og de andre. Det lykkes til sidst, men øen er fuldstændig forandret. Den er dækket af sne og is, de fleste dyr er uddøde, og beboerne kæmper for at overleve i den barske verden, mens en farlig sygdom hærger, som gør de uheldige til blodtørste zombielignende væsner. 

Lad os starte med de ting, som jeg godt kunne lide. Jeg elsker når en fantasyroman har kort, og Tilbage til Izola har nogle flotte kort, som passer til historiens plot og derfor ændrer sig undervejs.
Jeg kan også godt lide Christina Bondes skrivestil, som er letlæst og flydende. Den gjorde i hvert fald, at jeg kunne læse bogen på ganske kort tid.
Jeg kunne også godt lide sideplottet med sygdommen, der ændrer upirerne, men jeg synes bare ikke at det blev udfoldet nok, og kuren var lidt for åbenlyst og letkøbt.

Jeg kunne simpelthen ikke snuppe Jorian. Hold kæft, hvor var han en kæmpe nar. Nu kan jeg ikke helt huske, hvordan han var i de første to bøger, men han var helt forfærdelig her. Jeg fatter ikke, hvorfor Izola gider være sammen med ham, og finder sig i alt hans lort. Dette fik mig så efterfølgende til at synes mindre om Izola, for seriøst! Drop ham!
Der kommer også et ret stor afsløring om Izola hen mod slutningen af bogen, som jeg ville have fundet interessant, hvis det var kommet tidligere i historien. Nu fandt jeg det bare unødvendigt og spild af tid, fordi dets potentiale aldrig rigtig blev udfriet efter min mening.  
Jeg forstår stadig ikke hvorfor Mathias var med i bogen. Det var så mærkeligt, når man finder ud af, hvem han er.
Der var også et seksuelt overgreb, som gjorde mig mega sur og næsten fik mig til at stoppe med at læse, for det var så unødvendigt, forbryderen gik fri og det bliver overhovedet ikke omtalt igen (hverken af Izola eller den det sker imod). Det føles som om det kun var med for chokværdi.

Tilbage til Izola var desværre ikke en bog for mig. Den havde en del potentiale, som bare ikke rigtig blev opfyldt efter min mening.


2/5 stjerner

Titel: Tilbage til Izola
Forfatter: Christina Bonde
Serie: Izola #3
Sprog: dansk
Forlag: Tellerup
Udgivet: 19. november 2019
ISBN: 9788758836690
Sideantal: 336

Ingen kommentarer:

Send en kommentar