Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

tirsdag den 31. oktober 2023

Uhyggelige gode horrorromaner


[Indeholder anmeldereksemplarer]

Nu er det ikke en hemmelighed, at jeg rigtig godt kan lide horror, og jeg vil derfor komme med 6 anbefaleringer horrorromaner af danske forfattere, som alle kan noget helt særligt. 
Men jeg vil komme med en advarsel på forhånd - hvis du ikke kan lide at blive skræmt, skal du ikke læse disse bøger.


Plantagen - Den hvilende ondskab af Steen Langstrup, er den eneste bog, som jeg endnu ikke har anmeldt på bloggen, (fordi jeg læste den, før jeg skabte bloggen, men det gør jeg noget ved i det nye år). Jeg kan stadig huske første gang jeg læste den, hvilket var da jeg gik på universitetet. Jeg var så fanget af historien, at jeg holdt mig vågen til halv fire om natten for at læse den færdig. Plottet er spændende, og uhyggen er spot on. Jeg kan rigtig godt lide, hvordan forfatteren skaber den uhyggelige stemning, og jeg glæder mig rigtig meget til at genlæse serien næste år.


Mulm af Teddy Vork er en fantastisk horrorromanen. Som jeg skriver i min anmeldelse, startede jeg med at læse bogen om aftenen, men var simpelthen nødt til at stoppe igen, fordi min fantasi blev lidt for aktivt og begyndte at se mærkelige skygger ligesom hovedpersonen. Når det sker ved jeg, at jeg bliver ramt på den helt rigtige måde. Mulm er en mørk og dyster roman, hvor man kan mærke angsten sidde som en klump i halsen. Det er en virkelig velskrevet og uhyggelig god roman. 


Jekyll & Hyde genfortalt af Kenneth Bøgh Andersen er en del af forfatterens projekt med at genfortælle nogle af kendteste klassiske romaner. Jeg synes det er fedt at forfatteren gør en indsats for at præsentere romanen for nye læsere, mens han samtidig er tro mod originalen. Han er en mesterlig fortæller, der forstår at fremkalde stemningsfulde og gåsehudsrejsende historier. Historien om Dr. Jekyll og Mr. Hyde er utrolig fascinerende og giver et indblik i menneskets dybeste og mest skræmmende kringelkroge.  


Slør af A. Silvestri er en virkelig effektiv gyser som jeg slugte på ganske få timer en søvnløs nat. Det er en pageturner uden lige, som bliver mere og mere uhyggelig jo tættere man kommer på romanens klimaks. Ligesom hovedpersonen har man som læser ingen anelse om hvad er foregår, og det er virkelig effektivt i at skabe den ubehagelige følelse, som gennemstrømmer hele romanen.


Blodbaner af Martin Wangsgaard Jürgensen & Jacob Holm Krogsøe er en solid horrorroman, som blander naturmyter, gamle ritualer og et interessant persongalleri i et herligt og blodigt potpourri. Plottet er skruet rigtig godt sammen, og spændingsniveauet er højt. Romanen er blodig og voldsom flere steder, og man aner ikke hvem man kan stole på - hvis nogen!


Udød af Ruben Greis stikker måske en lille smule ud af de andre bøger på denne liste. Det er en horrorroman, for det flyver med blod og hjernemasse på siderne, men den benytter sig i høj grad af humor både i dialog og handling. Den er mere galgenhumor, oneliners og splat end rendyrket uhygge, men det er der også plads til. Jeg var i hvert fald virkelig godt underholdt.

Har du en favorit horrorroman?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar