Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

søndag den 7. august 2022

Det løfte du gav mig af Nicole Boyle Rødtnes

"Hvad gør man, når man elsker en fyr så meget, at man ikke kan leve uden ham? Da Astrid møder Alex, forelsker hun sig med det samme, men Alex har allerede en kæreste, og Katrine er dødeligt afhængig af ham."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Astrid er i sommerhus med kæresten Andreas. Efter sommerferien skal de starte på hver deres gymnasie, og det er Astrid rigtig træt af. Deres forhold har skrantet i et stykke tid, og efter et skænderi går Astrid ned på stranden, hvor hun møder Alex. Astrid forelsker sig i Alex og slår op med Andreas, men Alex har allerede en kæreste, Katrine, som han har svært ved at slå op med. Og Katrine er slet ikke klar til at give slip på Alex, og vil gøre alt for at holde på ham.

Det løfte du gav mig bliver skiftende fortalt fra Astrids og Katrines synspunkter. Bogen starter med et voldeligt overfald, som efterfølgende bliver udfoldet i starten af de enkle kapitler. Kapitlerne agerer således som forhistorie til overfaldet. Det er meget effektiv, og er med til at holde læseren fanget.
Kapitlerne er også meget korte, så man kan altid lige snuppe et til. Jeg læste den i hvert fald meget hurtigt. Jeg kunne måske godt have tænkt mig, at romanen havde været lidt længere, for jeg var ikke helt klart til at slippe karakterne og handlingen, men det er en smagssag. 

Jeg synes måske, der er lidt for meget instalove over Astrid og Alexs forhold. Jeg savnede lidt mere hvorfor og hvordan Astrid forelskede sig i ham, andet end hun havde været op at skændes med kæresten Andreas og var lidt træt af ham på forhånd, og så var Alex der bare helt belejligt. Men sådan er det bare måske nogle gange... 
Men jeg følte i hvert fald med Astrid. Det hun bliver udsat for både af Kathrine (især af hende), men også af Alex, Andreas og bedste veninden. Det slog sgu hårdt. 
Katrine har det også hårdt (ikke at det på nogle måder retfærdiggør hendes handlinger), men det giver måske et indblik i hvilke barske ting hun tumler med.
Jeg kunne godt have tænkt mig et indblik i Alex' hoved. Hvad var hans bevæggrunde, og hvorfor handlede han som han gjorde?

Det løfte du gav mig er en velskrevet, medrivende og utrolig barsk ya roman, der sætter fokus på når kærlighed bliver giftig og på vold blandt unge piger. Læs den, hvis du ikke allerede har.


4/5 stjerner

Titel: Det løfte du gav mig // tidligere udgivet under titlen Bitchen imellem os
Forfatter: Nicole Boyle Rødtnes
Serie: -
Sprog: dansk
Forlag: Facet
Udgivet: 2020 (2. udgave)
ISBN: 9788793456709
Sideantal: 173

Ingen kommentarer:

Send en kommentar