Velkommen

Velkommen til min lille del af bogverdenen. Her kan du få inspiration til din næste læseoplevelse.

fredag den 5. august 2022

Udskud af Emil Blichfeldt

"Gisles rolige liv på sletterne får en brat ende, da hans forældre bliver dræbt af en drage. Nu står han over for valget mellem egenhændigt at hæve dem, eller tjene sin søster og prøve at omvælte samfundet, hvor drager og Hævnere tyranniserer alle dem uden magiske kræfter.
Det fornuftige valg ville være at følge søsteren; problemet er bare, at Gisle er mere vred end fornuftig."


[Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget]

Gisle lever sammen med sine forældre og storesøsteren, Disa, på sletterne indtil den dag, hvor idyllen bliver smadret af en Hævner og en drage, der dræber forældrene, og fylder Gisle med et brændende ønske om hævn. Han skilles fra søsteren i vrede og drager derefter mod Fæstningen, hvor han ønsker at blive optaget som Hævner lærling, så han kan nedbryde magteliten indefra.

Udskud er en utrolig spændende start på en ny fantasytrilogi. Jeg slugte den på nærmest ingen tid, og jeg var virkelig godt underholdt undervejs.

Gisle er en interessant hovedperson. Han bærer på mange modsatrettede følelser, og det gør ham levende og troværdig som karakter. Han laver fejl, han er stædig, viljestærk og har temperament. Han er meget målrettet, men ikke altid særlig strategisk. Han får dog heldigvis venner, der kan hjælpe han med den del. Han er vred over, at hans forældre blev dræbt, men han er også vred over at andre vil bestemme hans skæbne. Hans far har lært ham at slås, så han kan tjene søsteren, der er udvalgt til at nedkæmpe Lauget og Hævnerne, da hun bærer på store magiske kræfter. Gisle har også magiske kræfter, men forældrene har ikke ladet ham træne dem, og det er han bitter over.
De andre karakterer er også interessante, og jeg var glad for at der ikke var nogen, der hverken var über ond eller über god. 
Jeg kunne godt have tænkt mig, at vi havde fået et lidt dybere indblik i Gisle og Disas forhold før deres forældre blev slået ihjel og deres veje skiltes. Starten går meget hurtig (hvilket jeg bestemt ikke har noget imod), men det gør også at vi ikke får så meget tid sammen med dem som en samlet familie, før den går i stykker. 

Universet og magisystemet er spændende, og jeg kan godt lide, hvordan informationer om hvordan magien og universeret fungerer på bliver givet drypvis og på tidspunkter, hvor det giver mening både for historien og vores hovedperson. Et stort plus for mig er, at der er drager med (og de kan tale!). Jeg har altid holdt af en god dragehistorie, og jeg er spændt på, hvordan de kommer i spil i de næste to bøger.

Udskud er en velskrevet og velfortalt fantasyfortælling fuld af action, magi og drager. Det er en virkelig god bog til børn og unge fantasyelskere. Jeg glæder mig rigtig meget til at læse videre.


4/5 stjerner

Titel: Udskud
Forfatter: Emil Blichfeldt
Serie: Anno Draconi #1
Sprog: dansk
Forlag: Calibat
Udgivet: 2022
ISBN: 9788794164115
Sideantal: 215

Ingen kommentarer:

Send en kommentar